۵ راه مقابله با خود کم بینی یا احساس حقارت

0
286
احساس حقارت

نقص داشتن به خودی خود موضوع بدی نیست. اما احساس ناامنی وابسته به آن باعث میشود ما اینطور فکر کنیم. خطا  کردن یکی از ویژگی های ما انسان هاست, اما اغلب فراموش میکنیم که این تجربه ها فرصتی برای یادگیری و پیشرفتمان هستند. در این بخش سعی میکنیم توانایی هایتان را به شما یادآوری کنیم و راه های مقابله با احساس حقارت را به شما توضیح دهیم.

داشتن همه چیز به این معنی نیست که دیگر مشکلی وجود ندارد

خلاص شدن از شر جوش های صورت یا وارد شدن به یک رابطه عاطفی به این معنی نیست که همه مشکلات شما حل شده اند. وقتی به خودتان میگویید: ” اگه … اتفاق بیفته خوشحال میشم” باعث میشود خوشحالی را به چشم تقدیر  نگاه کنید. در واقع, احساس شادی میتواند در لحظه وجود داشته باشد و تنها باید بدانید که کجا دنبالش بگردید. ممکن است در زندگی شما دغدغه های مختلفی وجود داشته باشد, مثلا تناسب اندام, وضعیت رابطه عاطفی یا شرایط مالی. اما اگر تمام زندگی خود را صرف این موضوعات کنید به راحتی خودتان را میبازید. به جای ذهنیت “یا همه چیز یا هیچ چیز”, به هر مسئله به عنوان بخشی از زندگیتان نگاه کنید.

رهایی از کمال گرایی

تمایلات کمال گرایانه شما را به سوی افسردگی میکشاند چون فکر میکنید مطابق با انتظارات ایده آلی که دارید زندگی نمیکنید. اگر به دنبال این هستید که همه چیز بیش از حد عالی باشد تنها به جزئیاتی توجه میکنید که تاثیر مهمی در زندگیتان ندارند. سعی کنید ذهنتان را منعطف کنید و هر موضوعی را بیش از حد جدی نگیرید.

خودتان را با کسی مقایسه نکنید بلکه کارهایتان را با رویاهایتان مقایسه کنید

همه ما به دنبال افرادی هستیم که از نظر ما بی نقص هستند, اما حتی موفق ترین انسان ها نیز با ناامنی های خودشان دست و پنجه نرم میکنند. اینکه شبیه به یک نفر دیگر باشیم اصلا ممکن نیست و نباید چنین کاری را امتحان کنیم. اگر تمام وقتتان را برای چیزی که نیستید صرف کنید یا بیش از حد به دنبال استعداد هایی که بقیه دارند بگردید , انرژی و زمان لازم برای پرداختن به چیزی که بیش از همه ارزش دارد را از دست میدهید: توجه به خودتان. بهتر است به دنبال فعالیت هایی باشید که رویاهایتان را محقق میکند. وقتتان را صرف آموختن مهارت های کنید که شما را به اهدافتان نزدیک تر میکنند. به این ترتیب, میتوانید به زندگی رویایی و شخصیتی که مورد نظرتان است برسید.

داشتن دوست یا شریک زندگی که بهترین خصوصیاتتان را به شما یادآوری میکند

گاهی اوقات دیدن ویژگی هایمان از نگاه دیگران ساده تر است, خصوصا زمانی که درگیر افکار منفی هستیم و احساس بدی نسبت به خودمان پیدا کرده ایم. به دوستان یا اعضای خانواده تان نشان دهید که به دنبال تعریف و تمجید نمیگردید. در مورد ناامنی هایتان با صداقت حرف بزنید و به آنها بگویید به اعتماد به نفس بیشتری نیاز دارید. شاید حرف زدن در این مورد برایتان سخت است اما یکی از دلایل صمیمی بودنتان با این افراد این است که میتوانید با آنها درد دل کنید. هر چه زودتر با آنها صحبت کنید و از رنج و ناراحتی تان برایشان بگویید. شما هم میتوانید همین کار را برای آنها انجام دهید و به احساسات و دغدغه هایشان گوش کنید. روحیه دهی متقابل امری بسیار موثر و مهم است.

روی دست آوردهایتان تمرکز کنید

همه ما پیروزیم. همیشه لازم نیست به موفقیت های بزرگ برسیم تا احساس پیروزی کنیم. احساس حقارت ، خود کم بینی و داشتن افکار منفی باعث میشود در زندگی روزمره احساس ناامیدی و شکست کنید. بنابراین, پیشرفت ها و دست آوردهایتان را نادیده میگیرید. شما در همین لحظه هم راه طولانی را پشت سرگذاشته اید. حتی اگر هنوز هم مسیر زیادی رو به روی شماست تا به آنچه میخواهید برسید, به این معنی نیست که هیچ قدم مثبتی برنداشته اید. کمک کردن به دوستان, پختن یک وعده غذای سالم یا حل کردن مشکلات در محل کار , همگی این ها لحظه های با ارزشی هستند که باید به یاد داشته باشید و روی آنها تمرکز کنید. در حقیقت, عملکرد شما بهتر از چیزی است که خودتان فکر میکنید.

مامای همراه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید