تاریخ امروز:یکشنبه , ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
رسیدن به زندگی ایده آل

کارهایی که برای رسیدن به زندگی ایده آل باید از آنها دست بکشید

تصور کنید در بستر مرگید و به زندگی گذشته تان فکر میکنید. در این زمان, افکار ترسناکی به سراغتان می آید و ممکن است کارهایی که انجام داده اید شما را از زندگی مورد نظرتان دور کرده و در آخرین لحظات عمرتان به خاطر انجام آن ها پشیمان هستید. چطور میتوانید از این پشیمانی ها و رویاهای پوچ دور بمانید؟ در اینجا کارهایی که برای رسیدن به زندگی مورد نظرتان باید کنار بگذارید توضیح میدهیم:

قسمت اول- کارهایی که باید از آن بپرهیزید:

پرهیز از لذت های لحظه ای یا چشم انداز کوتاه مدت

بعضی اهداف کوتاه مدت رسیدن به اهداف بلند مدت را برایتان آسان میکند, اما بعضی دیگر از هدف های کوتاه مدت تنها نتایج موقتی را به همراه می آورد. مثلا, میتوانید خوردن غذاهای سالم و ورزش کردن به منظور داشتن تناسب اندام برای شرکت در یک جشن را به کل زندگی تان تعمیم دهید. شاید رسیدن به موفقیت های کوتاه مدت آسان تر است , اما در حقیقت چنین موفقیت های کوتاه مدتی تنها به اندازه خوردن یک شکلات باعث خوشحالی شما میشوند. همچنین, بعد از اینکه به یک هدف کوتاه مدت دست پیدا کردید ممکن است دوباره عادت های ناسالم را از سر بگیرید و احساس ناامیدی کنید. پس, به دنبال کارها یا تصمیماتی باشید که هدفمند هستند نه اینکه باعث شادی کوتاه مدت شوند.

ترک بهانه ها و محدودیت هایی که برای خودتان تعیین کرده اید

اگر میخواهید فرد موفق و شادی باشید, اول باید مسئولیت زندگی خودتان را به عهده بگیرید. وقتی اوضاع سخت میشود بهانه تراشی میکنید. مثلا میگویید: ” امروز وقت ندارم ورزش کنم.” یا ” ریاضیم اصلا خوب نیست برای همین هیچ وقت نمیتونم تو این درس قبول شم.” شاید جادویی که در کتاب های دوران کودکی مان میخواندیم واقعی نباشد, اما برای تحقق اهداف بزرگ نیازی به جادو نیست. انتخاب ها و چیزهایی که روی آن تمرکز میکنیم در برآورده شدن آرزوهایمان نقش مهمی دارند. خودسازی یک فرآیند مرحله به مرحله است و یک شبه حاصل نمیشود. برای پیشرفت به دنبال راه های ساده نباشید و خودتان را محدود نکنید.

نیاز به مورد قبول بودن و کمال گرایی را کنار بگذارید

طبق نظر سیدنی بلت, روان شناس, کمال گرایی میتواند به خود انتقادی , افسردگی و حتی از دست دادن کنترل در موارد شدید منجر شود. پس, این مسیر تاریک را دنبال نکنید و افکار منفی در مورد خودتان را کنار بگذارید. این کار سخت است چون ما بزرگ ترین منتقدان خودمان هستیم , اما فراموش نکنید قبل از اینکه چنین افکاری به سراغتان بیاید چه کسی بوده اید. همچنین, باید خوش خدمتی به دیگران که ناشی از ترس عدم مقبولیت انجام میدهید را کنار بگذارید تا نسبت به خودتان احساس بهتری پیدا کنید. ممکن است در ابتدا با خوشحال کردن دیگران مورد توجه و تایید قرار بگیرید اما طولی نمیکشد که احساس پوچ بودن میکنید و میخواهید توجه دیگران را بیش از قبل به خودتان جلب کنید. اگر اطرافیانتان شخصیت واقعی شما را دوست داشته باشند دیگر لازم نیست خودتان را مکلف به برطرف کردن خواسته های آنها بدانید.

نیاز به کنترل کردن همیشگی را کنار بگذارید

اگر چه باید مسئولیت انتخاب هایتان را به عهده بگیرید, اما بعضی از اتفاق ها از کنترل شما خارجند. مثلا از دست دادن عزیزان یا بی کار شدن به دلیل مشکلات به وجود آمده در شرکت. علی رغم مشکلاتی که در زندگی پیش آمده , باز هم میتوانید تلاش کنید. یاد بگیرید به جای کنترل دائم, از کنار بعضی از مسائل عبور کنید و بدانید زندگی هنوز هم از راه های اسرار آمیز شما را به جایی که میخواهید میرساند. شما میتوانید در امور مختلف برنامه ریزی کنید اما همه چیز در زندگی قابل کنترل نیست و چشم پوشی از بعضی مسائل, در دراز مدت به نفع شما خواهد بود.

از افراد سمی در زندگی دوری کنید

وقتتان را با افراد خوب بگذرانید و از انسان هایی که به رشد شما کمک نمیکنند دوری کنید. ترک بعضی از افراد کار سختی است, خصوصا اگر این فرد دوست دوران کودکی شما باشد یا کسی باشد که سال هاست او را میشناسید. اما اگر این افراد برای شما سمی هستند بهتر است رابطه با آنها را محدود کنید. دور شدن از افرادی که برای سلامتی شما مضرند ترسناک تر از تنها ماندن است. اما اگر هر روز در کنار افراد سمی باشید بیشتر احساس تنهایی میکنید. شما سزاوار وقت گذراندن با انسان هایی هستید که باعث خوشحالی تان میشوند و به شما احساس با ارزش بودن میدهند.

قسمت دوم- کارهایی که باید در خود بپرورانید

پیروی از برنامه منظم که به پیشرفت شما کمک میکنند

پیروی از یک برنامه روتین ممکن است از نظر شما ترسناک, کسل کننده و قابل پیش بینی باشد. اما, پیش بینی کارها در واقع به زندگی شما کمک میکند. یک برنامه منظم برای خودتان بسازید که شما را به اهدافتان نزدیک تر میکند و با واقعیت سازگار است. مثلا, اگر وسط روز احساس خستگی میکنید , در برنامه ریزی تان زمانی را به استراحت اختصاص دهید و بعد دوباره کارهایتان را از سر بگیرید. یا, اگر از انجام امور روزانه و تکراری خسته میشوید, به دنبال مشاغل منعطف تر باشید. در نهایت, باید کارهایی انجام دهید که برای شما مناسب هستند.

با افرادی که شما را باور دارند رابطه سالمی برقرار کنید

تلاش برای رسیدن به زندگی ایده آل به این معنا نیست که باید داشتن دوستان صمیمی یا روابط شاد را فراموش کنید. دوستان واقعی میدانند که آرزوهایتان تا چه حد برای شما اهمیت دارد و شما را به خاطر تلاش هایتان قضاوت یا ترک نمیکنند. همزمانی بین کار و زندگی اجتماعی سخت به نظر میرسد اما با تلاش برای برقراری تعادل بین آنها میتوانید به هر دو موضوع رسیدگی کنید.

همیشه زمانی را برای صحبت و وقت گذرانی با دوستان, خانواده یا همسرتان اختصاص دهید تا از کار کردن خسته نشوید. به این ترتیب, میتوانید کمی استراحت کنید و رابطه با این افراد را صمیمی نگه دارید. خوش گذرانی با افرادی که برایتان اهمیت دارند خستگی یک روز طولانی را از شما دور میکند و باعث شادی دوستان و خانواده میشود. در واقع, این کار به نفع هر دو طرف است و حال شما و آنها را بهتر میکند.

شخصیتی که میخواهید به آن تبدیل شوید را بپرورانید

شاید فکر میکنید با بروز رفتارهای همیشگی و خاص میتوانید مورد احترام و مقبولیت دیگران باشید. اما رفتار کردن مطابق با توقعات عمومی باعث افسردگی شما میشود و شما را از رسیدن به شخصیت مورد نظرتان دور میکند. از اینکه عجیب و غریب , حساس یا مهربان به نظر برسید نترسید. تظاهر به کسی که واقعا نیستید فقط وقت تلف کردن است و توجهات غیر واقعی را به سمت شما جلب میکند. شخصیت واقعی تان را بشناسید و به آن اجازه شکوفا شدن بدهید. با این کار در آینده از خودتان تشکر میکنید.

ریسک پذیر باشید

باقی ماندن در نقطه امن زندگی وسوسه انگیز است اما, همیشه نمیتوانید آرزوها و ماجراجویی هایی که در سر دارید را نادیده بگیرید. به جای اینکه ایده ها و افکارتان را در سر نگه دارید, میتوانید با تلاش آنها را به حقیقت تبدیل کنید. شروع این مسیر سخت و ترسناک است. نمیتوانید از این احساسات به طور کامل چشم پوشی کنید اما نباید اجازه دهید ترس یا تردید مانع از تلاش شما برای رسیدن به آرزوهایتان شود. شک و تردید های شما نمیتوانند آنچه در نهایت اتفاق می افتد را نشان دهند. اگر هرگز برای تحقق آرزوهایتان تلاش نکنید هیچ وقت متوجه نمیشوید چه چیزی واقعا در انتظار شماست. ریسک پذیری همیشه به نتیجه مورد نظر ختم نمیشود, اما یک داستان خوب هرگز بدون آغاز یک خطر میسر نخواهد شد.

توجه به روزهای خوب و روزهای بد

به جای اینکه فقط از موفقیت هایتان خوشحال باشید به شکست ها و اشتباهاتتان هم توجه کنید. گاهی اوقات در شرایط سخت و دلخراش قرار دارید و با مشکل رو به رو هستید. اما, همیشه باید خودتان را دوست داشته باشید و یادتان باشد این روزها هم میگذرند. قرار گرفتن در شرایط سخت باعث میشود به سمت عادت های بد بروید یا امیدتان را از دست بدهید, اما به جای افکار منفی بهتر است از خطاهایتان درس بگیرید تا پیشرفت کنید.

وقتی در یک موقعیت سخت و تاریک قرار میگیرید به هیولای درونیتان اجازه میدهید آنقدر بزرگ شود تا شما را نابود کند. پس, خودتان را برای تحمل سختی های زندگی تقویت کنید. شما سرشار از امید و توانایی هستید و میتوانید بر ترس هایتان غلبه کنید.

 

 ۵ روش که کمال گرایی منجر به افسردگی میشود و مقابله با آن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *