تاریخ امروز:دوشنبه , ۲۷ آبان ۱۳۹۸
زندگی شاد

چگونه زندگی شادی داشته باشیم ، بخش دوم : یافتن هدف در زندگی

در بخش اول مقاله زندگی شادی داشته باشیم به توضیح درباره زندگی سالم دشتن پرداختیم. در این بخش که بخش دوم مقاله است به توضیح راهکارهای بیشتری در این باره خواهیم پرداخت.

تعیین مهم ترین ارزش ها در زندگی

بعضی از موضوعات در زندگی همه ما مهم هستند. اما از نظر شما چه چیزی از بقیه با ارزش تر است؟ به جای فکر کردن به موضوعات ملموس به مسائلی فکر کنید که به زندگی شما معنا میبخشند. برخی از رایج ترین ارزش ها در زندگی عبارت اند از:

  • ایمان
  • خانواده
  • دوستی و ارتباط با دیگران
  • شفقت و دلسوزی
  • تعالی
  • سخاوت و خدمت به دیگران.

یافتن شغل های چالش برانگیز

رشد شخصی به زندگی شما معنا و هدف میبخشد. یکی از بهترین روش ها برای دستیابی به این هدف, یافتن شغلی است که شما را به چالش میکشد و باعث رشد و پیشرفتتان میشود.

  • اشتیاق خود را پیدا کنید: برای این کار اول ارزش هایتان را مشخص کنید. دلسوزی و سخاوتمندی از نظر شما ارزشمند است؟ احتمالا شغل هایی که به مردم کمک میکنند برای شما مناسب است.
  • خارج شدن از منطقه امن زندگی : داشتن یک شغل ثابت به این معنی نیست که باید از سایر علایقتان چشم پوشی کنید. میتوانید از طریق شرکت در کارهای داوطلبانه اشتیاقتان را دنبال کنید, و اگر تمایل دارید به دنبال راهی باشید تا این علاقه را به یک کار تمام وقت و حرفه ای تبدیل کنید.
  • داشتن یک شغل شایسته و دلخواه : انجام دادن کارهایی که دوست دارید شما را خوشحال میکند. امنیت مالی در زندگی مهم است اما ثروت, بدون خوشحالی و داشتن هدف در زندگی بی معناست.

توجه به معنویات

  • توجه به معنا و مفهوم مسائل مختلف احساس شادی و هدفمند بودن را تقویت میکند.
  • خود اندیشی: به عهده گرفتن مسئولیت افکار , کلمات و کارهایتان را هر روز تمرین کنید.
  • تقویت حس شفقت: سعی کنید در شرایط مختلف به دیگران کمک کنید.
  • امیدواری: حتی در موقعیت های اضطراب آور یا ناراحت کننده, امیدواری و نگرش مثبت را فراموش نکنید.
  • تعامل با طبیعت: طبیعت به شما آرامش میدهد و احساس شادی درونی را تقویت میکند. برای پیاده روی به پارک بروید , و موقع نگاه کردن به مناظر زیبا فکر کنید. در ضمن, سعی کنید داخل خانه گل و گیاه نگهداری کنید.

یافتن احساس جمعی

تعلق داشتن به جوامع مختلف, مولفه مهمی در سلامت روان است. این کار احساس رضایت و هدفمندی در شما را تقویت میکند. حتی از نظر افراد درونگرا, قرار گرفتن در اجتماعات بزرگتر لذت بخش است. برای این منظور:

  • گروه هایی را پیدا کنید تا علایقتان را به اشتراک بگذارید.
  • همراه با افرادی که شبیه به شما فکر میکنند کارهای داوطلبانه انجام دهید.
  • در یک کتابخانه ثبت نام کنید تا با افرادی که با شما علایق مشترک دارند آشنا شوید.

در ادامه می توانید بخش هی سوم و چهارم این مقاله را مطالعه کنید.

بخش سوم – مقابله با چالش های زندگی

مواجهه با مشکلات

به نظر میرسد فرار کردن از چالش های زندگی از مواجه شدن با آنها آسان تر است. اما اجتناب از مشکلات باعث دشوار تر شدن آنها میشود و در نهایت, کنترل امور را از دست میدهید. بهترین راه مقابله با چالش ها و مشکلات , شناخت و مواجه شدن با آنهاست. بنابراین:

  • از مواجهه با مشکلات فرار نکنید. زمانی که مشکلی پیش می آید آنها را تشخیص دهید و به آنها توجه کنید.
  • به زمان هایی که در گذشته با مشکلاتتان مواجه شده اید فکر کنید تا با اعتماد به نفس بیشتری با چالش های جدید رو به رو شوید.

پذیرفتن داشته ها به جای خواسته ها

یکی از بهترین راه ها برای داشتن رضایت در شرایط مختلف زندگی این است که این شرایط را بپذیریم. ممکن است با خود فکر کنید ای کاش همه چیز آسان تر بود ( مثلا وضعیت مالی , داشتن امنیت شغلی یا سلامتی بیشتر), اما تمرکز بیش از حد روی نداشته های زندگی , شرایط را برای شما ساده تر نخواهد کرد.

  • به یاد داشته باشید, اوقات سخت زندگی باعث میشود قدر اوقات خوب را بیشتر بدانید.
  • شرایط زندگی حال حاضر خود را بپذیرید و به خاطر هر آنچه دارید شکرگزار باشید. فارغ از شرایط یا مشکلاتی که برایتان پیش آمده , قدر افرادی که در زندگیتان هستند را بدانید.
  • همه انسان ها در زندگی با مشکلاتی شبیه یا متفاوت دست و پنجه نرم میکنند. زندگی هیچ کس بدون سختی نیست اما با پشتکار و آگاهی میتوانید زندگی شاد و معناداری را تجربه کنید.

هر مشکل را یک فرصت بدانید

  • توجه به جنبه های مثبت در شرایط سخت و چالش برانگیز, همیشه کار ساده ای نیست. اما گاهی اوقات میتوانید این مشکلات را به فرصت تبدیل کنید و به این ترتیب , به اهداف جدیدی در زندگی دست یابید.
  • تبدیل مشکلات به فرصت ها کار ساده ای نیست. اما با تمرین و ذهن آگاهی میتوانید از چالش هایی که برایتان پیش آمده برای پیشرفت خود بهره ببرید.
  • همیشه به یاد داشته باشید زندگی پر معناست. فقط به دلیل اینکه در زندگی با مشکل مواجه شده اید ( مثلا از دست دادن کار یا عزیزان , یا بیمار شدن), نباید فکر کنید زندگی شما هیچ مفهومی ندارد.
  • سعی کنید از مشکلات زندگی برای ایجاد انگیزه استفاده کنید. ممکن است زندگی با وجود وضعیت های خاص پزشکی فرصتی را برایتان فراهم کند تا با پیوستن به دیگران آگاهی تان را بالا ببرید یا برای درمان این وضعیت بیشتر تلاش کنید.
  • حتی اگر این مشکلات به نتیجه مطلوبی نرسد, همچنان به عنوان یک انسان پیشرفت کرده اید و اعتماد به نفستان تقویت شده.

بخش چهارم – تبدیل شدن به یک انسان بهتر

 

شکرگزار باشید

همه ما در زندگی چیزهای زیادی داریم که باید به خاطر آنها شکرگزار باشیم. اما روزمرگی ها باعث شده از این کار غفلت کنیم. قدردانی در هر شرایطی میتواند به شما کمک کند تا احساس بهتری پیدا کنید.

برای تشکر از والدین, دوستان یا همسرتان نامه بنویسید. اجازه دهید آنها از دلیل قدردانی شما با خبر شوند. از آنها به خاطر همه کارهایی که برایتان انجام داده اند تشکر کنید و بگویید که این رابطه برای شما ارزشمند است.

مواردی که باید به خاطرش شکرگزار باشید را یادداشت کنید. میتوانید یک دفتر تهیه کنید و همیشه آن را با خود همراه داشته باشید تا نکات بزرگ یا کوچک برای قدردانی را در آن بنویسید. شاید یک فنجان قهوه که در هوای بارانی امروز خورده اید حال شما را به کلی عوض کرده. گاهی اوقات این اتفاقات کوچک تاثیر شگرفی در زندگی روزمره ما میگذارند.

به مکان هایی بروید که برای شما لذت بخش هستند. کارهایتان را برای مدتی کنار بگذارید و غروب آفتاب را نگاه کنید یا به آرامی در پارک قدم بزنید و از رنگ برگ های اطرافتان لذت ببرید.

اخبار و اتفاقات خوشحال کننده در زندگیتان را با دیگران قسمت کنید. تحقیقات نشان داده , به اشتراک گذاشتن خبرهای خوب با افرادی که به آنها اهمیت میدهید , میزان شادی شما را بیشتر میکند و باعث میشود دوستتان هم در این لحظه خوب سهیم شود.

 

 

شناسایی و استفاده از بازخوردهای سازنده

شنیدن نظرات دیگران در مورد عملکرد شما ممکن است کمی سخت باشد. اما شناسایی و استفاده از بازخوردهای مثبت باعث پیشرفت مهارت ها و تلاش برای یک زندگی شادتر میشود.

انتقاد میتواند سازنده یا غیر سازنده باشد. مثلا, اگر بعد از سخنرانی کسی به شما بگوید حرف هایتان کسل کننده بوده , این انتقاد سازنده نیست. اینطور انتقادها به پیشرفت شما هیچ کمکی نمیکند.

اگر کسی به شما بگوید از ارائه شما لذت برده اما خیلی تُند صحبت میکردید و به همین دلیل درک حرف هایتان کمی سخت بوده , یک بازخورد مثبت دریافت کرده اید. این فرد از شما تعریف کرده و با استفاده از این اطلاعات میتوانید در آینده سخنرانی بهتری ارائه دهید.

اگر بازخوردی دریافت کردید که باعث ناراحتی شما شد, قبل از پاسخ کمی فکر کنید. قدم بزنید. با یکی از دوستانتان تماس بگیرید یا کاری کنید که حواستان از این موضوع منحرف شود. بهتر است صبر کنید تا احساس ناراحتی کم تر شود. از این بازخورد برای پیشرفت خودتان استفاده کنید.

خودتان و دیگران را ببخشید

بخشش کسی که شما را آزار داده کار سختی است. حتی بخشیدن خودتان میتواند سخت تر باشد. با این حال, عصبانیت, نارضایتی و احساس گناه مداوم به سلامتی و روابط شما آسیب میزند.

همه ما در زندگی اشتباه میکنیم. اما باید از این اشتباهات درس بگیریم تا قوی تر شویم و احساس همدلی بیشتری داشته باشیم.

بخشش دیگران لزوما به معنای فراموش کردن رفتار اشتباه آنها نیست. همچنین, لازم نیست اجازه دهید دیگران به راحتی شما را اذیت کنند. ساده ترین معنای بخشش این است که رفتار اشتباه دیگران یا خودتان را شناسایی کنید, به امید آنکه از این اشتباه درس بگیرید و احساس خشم و نارضایتی را رها کنید.

گاهی به راحتی میتوانید اشتباه دیگران را ببخشید اما اشتباه خودتان را نه. خودتان را با معیارهای ناعادلانه نسنجید. خودتان را به عنوان فردی ببینید که سعی میکند بهترین باشد و از اشتباهاتش درس بگیرد.

ترویج شفقت و دلسوزی

این کار باعث میشود یک دوست و انسان بهتر و شادتر باشید. طبق تحقیقات انجام شده, دلسوزی و اهمیت دادن به دیگران درک شما را از زندگی و تفکرات آنها بالاتر میبرد.

  • خودتان را جای دیگران بگذارید. تجربیات شما با تجربیات آنها زیاد متفاوت نیست. همه انسان ها به دنبال شادی, سلامتی و محبت هستند.
  • با همه اطرافیانتان دوستانه , گرم و صمیمی برخورد کنید.
  • به دیگران لبخند بزنید. شاید این کار به کسی که در شرایط سختی قرار گرفته کمک کند.
  • هر کس در زندگی با مشکلاتی مواجه است. ما هر روز در زندگی چیزهای جدیدی یاد میگیریم, پس همه ما ممکن است گاهی اشتباه کنیم.
  • از کارهای خوبی که دیگران برایتان انجام میدهند تشکر کنید. به خاطر صبر, عشق, و تلاش افرادی که در زندگیتان حضور دارند سپاسگزار باشید.

 

پست های مرتبط :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *