تاریخ امروز:شنبه , ۲۷ مهر ۱۳۹۸
غذای کودکان زیر دو سال

غذای کودکان زیر دو سال

بسیاری از مادران نگران غذای کودکان زیر دو سال و نحوه‌ی وزن گیری آنها هستند اما باید نکات و اطلاعاتی راجع به تغذیه و وزن گیری کودکان خود بدانند که در ادامه ی مطلب به آن ها می پردازیم.

وزن گیری کودکان زیر ۲ سال (کودکان یکساله)

همان طور که می دانید کودکان با توجه به ژنتیک و جثه ای که دارند متناسب با آن غذا می خورند پس نباید انتظار داشته باشید که مانند همسن و سال های خود که جثه ی بزرگتریدارند و چاق هستند غذا بخورند، حالا با توجه به سن خود و وزن دوران تولد باید هر سال متناسب با سن و وزن هنگام تولد خود وزن بگیرند. در ادامه وزن کودکان متناسب با سن آن ها را می گوییم.

  • در یکسالگی: وزن یک کودک ۱ ساله باید ۳ برابر وزن هنگام تولد باشد.
  • در دوسالگی: وزن یک کودک ۲ ساله باید ۴ برابر وزن هنگام تولد باشد.
  • در ۳ سالگی، ۵ برابر و در ۵ سالگی ۶ برابر و در ۷ سالگی، ۷ برابر وزن هنگام تولد آن هاست.

حالا اگر وزن کودک شما متناسب با سن و وزن هنگام تولد نباشد، باید نکات زیر را رعایت کنیم:

بهتر است غذای خود را مقوی و مغذی کنید.

مقوی کردن غذای کودکان زیر دو سال

حدود ۱ قاشق چای خوری کره سوپی که فرزندتان می خواهد مصرف کند اضافه کنید. و از روغن های مایع حدود یک قاشق به هر غذایی که می خواهید به آن ها بدهید استفاده کنید. (کره به سوپ و آش و پوره و برنج کته ی له شده آن اضافه کنید.)

مغذی کردن غذای کودک

برای مغذی کردن غذای کودک بهتر است از انواع سبزیجات و حبوبات در سوپ و آش او استفاده کنید. گوشت قرمز سرشار از پروتئین می باشد از آن در غذای کودک خود استفاده کنید. بهتر است از انواع آجیل مانند پسته و بادان و فندق له شده در پوره ها استفاده کنید. بعضی کودکان به بادام زمینی حساسیت دارند پس تا ۲ سالگی بهتر است از دادن بادام زمینی به فرزند خود خودداری کنید.

تغذیه کودکان زیر ۲ سال

تغذیه ۶ ماهگی

بهتر است غذای کمکی در ۶ ماهگی آغاز شود. بعضی از مادران تصور می کنند حالا که به فرزند خود غذای کمکی می دهند باید مقدار کمی به آن ها شیر بدهند که این تصور کاملاً غلط و باعث افت وزن و سوء تغذیه ی کودکان می شود.

در طی ۶ ماهگی فرنی با شیر و حریر بادام می توانید به کودکان خود بدهید طوری که اول از هفته ای ۱ الی ۲ پیاله شروع می شود و در ادامه مقدار آن بیشتر خواهد شد. بعضی از مادران تغذیه کمکی را در ۵ ماهگی آغاز می کنند که اشکال ندارد و حتی می تواند برای کودک مفید باشد.

تغذیه ی کودک در ۷ الی ۸ ماهگی

در این ماه ازطندگی فرزندتان شما می توانید علاوه بر فرنی و حریر بادام، سوپ و انواع پوره ها (مانند پوره، سیب زمینی، هویج و کدو) به غذای فرزندتان اضافه کنید. تخم مرغ سرشار از پروتئین و مواد مفید برای رشد و وزن گیری آن ها می باشد پس بهترین صبحانه برای کودکان ۸ ماهه استفاده از تخم مرغ می باشد. در طی سال های گذشته توصیه می شد که فقط زرده تخم مرغ استفاده شود اما حالا گفته شده تمام تخم مرغ اعم از زرده و سفیده برای کودکان مفید و قابل مصرف است.

در طی ۸ ماهگی آبمیوه های طبیعی، خرما و پنیر و بیسکوئیت و ماست و میوه های رسیده مثل گلابی و موز می توانید به کودکتان بدهید.

۹، ۱۰، ۱۱ ماهگی

انواع کته ها و پلوها و گوشت قرمز و مرغ پخته نرم در این سن به تمام غذاهای قبلی اضافه می شوند.

تغذیه در یکسالگی به بعد

در کودکان یکساله و زیر دو سال

غذای کودکان یکساله و زیر دو سال غذای خانواده و صبحانه آن ها صبحانه ی خانواده می باشد برای میان وعده های آن ها به جای تنقلات و غذاهای پرکالری و بدون ارزش غذایی مانند فست فود و شکلات و چیپس و پفک)

به آن ها میوه و سبزی مانند موز و گلابی و سیب و مرکبات و بستنی پاستوریزه و آب میوه های طبیعی، خرمای پوست گرفته شده و بیسکوئیت های ساده و ماست بدهید و سعی کنید از حالا برای تغذیه فرزندتان وقت بگذارید و غذاهای مفید با ارزش غذایی بالا به آنها بدهید.

کلام آخر

مادران عزیز علاوه بر دادن غذاهای بالا بدانید یک کودک یکساله تا ۲ سالگی به شیر شما نیاز دارد. اگر به جای دادن شیر بخواهید فقط کودک خود را با غذا تغذیه کنید، بدانید که کار بسیار اشتباهی می باشد و به کودک آسیب جدی خواهد رسید. بهتر است در کنار هر وعده غذا، به او شیر مادر نیز بدهید.

منابع

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *