تاریخ امروز:شنبه , ۲۷ مهر ۱۳۹۸
ناهار سالم

ناهار سالم برای کودکان

وقتی کودک تون مهد، پیش دبستانی یا مدرسه رفت، شما به همراه کودک تون می تونید ناهار سالم مدرسه رو تهیه کنید. این ناهار می تونه از مواد سالم و مغذی تو خونه باشه. ما بهتون چند ایده برای تهیه یک ناهار سالم مدرسه میدیم.

تهیه ناهار سالم برای مدرسه کودک

یک ظرف پر از غذای سالم و تازه به کودک تون انرژی برای تمرکز، یادگیری و بازی میده. مقدار  غذایی که برای کودک تون میذارین، بستگی به ساعت مدرسه داره. مثلا کودکانی که به مهد، پیش دبستانی یا مدرسه میرن، ممکنه ۶ ساعت در روز خارج از خونه باشن، بنابراین به نوشیدنی صبحانه و ناهار نیاز دارین. کودکانی که زمان بیشتری تو مدرسه هستن، به میان وعده اضافی نیاز دارن. برای کودک تون یک بطری آب تو کیفش قرار بدین. آب میوه های غیر طبیعی و نوشیدنی های گازدار، حاوی شکر هستن و ما این نوشیدنی ها رو توصیه نمی کنیم. چون باعث خرابی دندون و مشکلات دیگه میشه.

*از کودکتون برای آماده کردن ناهار مدرسه کمک بخواین. اگه محتویات ناهار با انتخاب فرزندتون باشه، تمایل بیشتری برای خوردن غذاش پیدا میکنه.

ایده هایی برای ناهار سالم

اگه ناهار کودک تون رو داخل خونه بسته بندی می کنید، یعنی از این گروه مواد غذایی استفاده می کنید.

  • سبزیجات
  • میوه
  • کربوهیدرات، مثل نون، ماکارونی، غلات صبحانه، برنج، ذرت و غیره
  • لبنبات کم چرب مثل شیر، پنیر، ماست و غیره
  • گوشت، ماهی، مرغ، و حبوباتی مثل نخود، لوبیا، عدس، سویا و آجیل

چند ایده برای تهیه ناهار سالم فرزندتون با این ترکیبات سالم :

  • یک ساندویچ با نون گندم که شامل سالاد، پنیر، گوشت یا فلافله.
  • می تونید برای تنوع از نون های مختلف استفاده کنید. مثلا نون چاودار، باگت، نون با رویه ی انواع بذرها، تافتون، لواش، نون جو، نون برنجی یا ذرتی،حُمُس و چغندر رو لای نون همراه با سبزیجات قرار بدین.
  • سالاد هایی مثل سالاد گوجه، سالاد نخود، سالاد سبزیجات و سالاد شیرازی تهیه کنید.
  • غذاهایی مثل پیتزا، برنج یا نودل رو میشه به صورت سرد خورد.
  • ماست، میوه یا غلات رو از شب قبل داخل یخچال قرار بدین تا داخل ظرف غذا خنک بمونه و بهتر سرو بشه.
  • اگه فرزندتون بجز نون سفید چیز دیگه ای نمی خوره، از نون هایی با فیبر بالا استفاده کنید. این نون ها از نون سفید سالم تر هستن و مانع گرسنگی و پرخوری فرزندتون میشه.

میان وعده های سالم

میوه های تازه، آبمیوه های طبیعی، میوه خشک، غلات صبحانه، ماست، پنیر، بیسکوییت میوه ای، کیک برنج و بیسکوییت گندمی از جمله میان وعده های سالم هستن. شما میتونید مافین یا کیک های سالمی با سبزیجات و میوه درست کنید. مثلا می تونید از هویج، موز، کدوحلوایی یا کدوسبز استفاده کنید.

*اکثر خانواده ها سرشون شلوغه و می تونن از ایده ی ناهارهای ساده و سریع استفاده کنن . شما می تونید از شب قبل یا آخر هفته کیک یا پنکیک خونگی درست کنید و داخل یخچال قرار بدین تا هر روز میان وعده فرزندتون آماده باشه.

ساندویچ با نون تافتون یا لواش

اگه خوراکی های غیر معمول یا جالبی داخل ساندویچ فرزندتون قرار بدین، تمایل بیشتری برای ناهار خوردن پیدا میکنه. مثلا می تونید لای نون تافتون یا لواش هویچ خرد شده، کرفس، فلفل دلمه، نخود فرنگی یا خیار قرار بدین. می تونید از گوجه گیلاسی، ذرت، چغندر یا جوانه گندم هم استفاده کنید. نظرتون راجع به یک ساندویچ همراه با هویج رنده شده، کدوسبز، کلم قرمز خرد شده، کشمش همراه با سیب یا میوه های تازه چیه؟

چند ایده برای تهیه ساندویچ عنوان یک ناهار سالم برای کودکان

  • پنیر و هویج رنده شده
  • پنیر و آناناس (می تونید از میوه خشک استفاده کنید) همراه با کاهو
  • پنیر و ادویه
  • پنیر و خیارشور
  • پنیر و پیازچه
  • پنیر و خرما
  • تخم مرغ آبپز له شده و کاهو
  • تخم مرغ آبپز، پیازچه و شوید یا جعفری
  • املت و گوجه
  • سیب و کشمش
  • مرغ ( حتما مرغ رو خوب بپزین)، مایونز و کرفس
  • مرغ همراه با سس پِستو و فلفل دلمه
  • تن ماهی، زیتون سبز و گوجه فرنگی

غذایی که نباید داخل ظرف غذای فرزندتون قرار بدین

از گوشت هایی مثل کالباس سالامی، کالباس معمولی، بوقلمون دودی، سوسیس و تمام غذاهای فراورده و نمکی استفاده نکنید. این غذاها علاوه بر ناسالم بودنشون، باعث چاقی فرزندان تون میشن. می تونید این غذاها رو تو روزهای خاص بخورید، ولی داخل ظرف ناهار هر روز کودک تون قرار ندین. غذاهای مجاز مدرسه فرزندتون رو بشناسید، چون بعضی از مهدکودک ها یا مدارس از دانش آموزها می خوان، بعضی از غذاها رو مثل تخم مرغ یا آجیل همراه نیارن. چون ممکنه فرزندتون به این غذاها آلرژی داشته باشه.

از کودک تون بخواین ناهارش رو بخوره

بعضی از بچه ها غذاشون رو سریع می خورن تا برن بازی کنن. برای این مشکل دو راه حل بهتون پیشنهاد میکنیم:

  • از غذایی استفاده کنید که ساده باشن و راحت تر خورده بشن. بعضی از بچه ها از بسته بندی شیک خوشش شون نمیاد یا دوست ندارن دست شون نوچ بشه.
  • حتما در ظرف غذای کودک تون رو خوب ببینید، ولی ظرفی رو انتخاب کنید که کودک تون راحت بازش کنه. این کار رو تو خونه امتحان کنید. اگه کودک تون غذاشو نمی خوره، شاید نمی تونه در ظرف غذا رو باز کنه!

غذاهای کوچک تهیه کنید

  • نون ها رو به لقمه های کوچک تقسیم کنید.
  • ساندویچ رو به دونیم تقسیم کنید تا راحت تر خورده بشه.
  • داخل ساندویچ رو کمتر پر کنید.
  • از میوه های کوچک مثل توت فرنگی، تمشک و زردآلو استفاده کنید.
  • میوه های بزرگ مثل، پرتقال، هندونه و طالبی رو به تکه های کوچک تقسیم کنید تا فرزندتون میوه رو به راحتی و سریع بخوره. سیب ها رو خرد نکنید، چون قهوه ای میشه و فرزندتون تمایلی به خوردنش پیدا نمی کنه.

کثیف کاری کمتر

  • برای فرزندتون ساندویچ خیس و مرطوب نذارین. مثلا می تونید دونه های گوجه فرنگی رو جدا کنید.
  • میوه های آبدار رو از بقیه غذاها جدا کنید. می تونید از میوه های خشک هم استفاده کنید.
  • از غذاهای تازه، ناهار سالمی برای کودک تون تهیه کنید و از بسته بندی اضافه خودداری کنید.

اگه کودک تون انتخاب های دیگه ای در اختیار نداشته باشه، از غذاهای سالم می خوره. پس خوراکی های شیرین مثل بیسکوییت، شکلات و شیرینی یا خوراکی های شور مثل چیپس و پفک داخل ظرف غذای فرزندتون قرار ندین. این خوراکی ها ناسالم هستن و کالری بالایی دارن و مناسب تغذیه روزانه نیستن. فرزندان تون می تونن این خوراکی ها رو تو روزهای خاص مثل تولد بخورن.

*به برچسب اطلاعات همه محصولات غذایی توجه کنید. اگه داخل ترکیبات غذایی که انتخاب کردین، شکر، نمک و روغن بود، پس غذای سالمی نیست.

غذاها رو تازه نگهدارید:

قبل از اینکه ظرف غذای فرزندتون رو آماده کنید، دستاتون رو خوب با آب ولرم و صابون بشورین. حتما از چاقو و تخته ی تمیزی استفاده کنید. اگه داخل ظرف غذا گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، نودل، برنج، ماکارونی، پنیر یا ماست قرار داره، حتما خنک نگهدارین. از کودک تون بخواین غذاشو داخل یخچال مدرسه یا کنار یه بطری آب یخ قرار بده. با این کار مانع رشد باکتری های مضر و بیماری فرزندتون میشین.

همیشه تاریخ مصرف یا انقضای محصولاتی مثل شیر و ماست رو بررسی کنید. اگه ناهار کودک تون رو از شب قبل آماده کردین، داخل یخچال قرار بدین. صبح هم یک بطری آب یخ کنار غذا قرار بدین تا فاسد نشه. اگه از غذاهای گرمی مثل سوپ استفاده میکنید، صبح غذا رو گرم کنید و داخل ظرفی قرار بدین که گرما رو حفظ میکنه. یک نون فیبر دار کنار غذا بذارین. بعضی از مدارس ماکروفر دارن که دانش آموزان غذاشو رو گرم کنن.

لینک های مرتبط

 

 

نوکو (نوآوری کودک) پایگاهی برای آموزش والدین و کودکان در فضای مجازی است که با هدف ارتقاء دانش و فرهنگ صحیح پرورش کودک و با نگاهی آموزش محور با ارائه محتواهای با کیفیت با بیانی ساده و با استفاده از منابع علمی معتبر دنیا ، ایجاد شده است . فعالیت نوکو با تولید صدها ساعت ویدئو برای آموزش مطالب مورد نیاز والدین از دوره بارداری تا نوجوانی ، و همچنین آموزش و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان آغاز شده است .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *