تاریخ امروز:دوشنبه , ۱ مهر ۱۳۹۸
ورزش بارداری

ورزش در بارداری ، اهمیت آن در دوران حاملگی و زایمان

همان طور که می دانیم ورزش در هر دوره ی زندگی برای انسان مفید است.  حالا خیلی از مادران باردار که با ورزش های دوران بارداری آشنایی ندارند ورزش کردن را برای این دوره مضر می دانند. آنها تصور می کنند که با انجام ورزش صدماتی به جنین خود وارد می کنند اما چنین نیست.

انجام ورزش های تخصصی و سبک در این ایام نه تنها برای مادر و زایمان او مفید واقع می شود بلکه برای جنین فواید زیادی از جمله اثر قلبی و عروقی و دستگاه عصبی دارد.

فایده های ورزش برای مادران باردار

ورزش های منظم و اختصاصی برای دوران بارداری نه تنها به مادران باردار برای زایمان کمک کننده است بلکه در این دوران از عوارضی مثل یبوست، کمردرد، خستگی، کمبود انرژی و دردهای ناحیه تحتانی جلوگیری می کند. ورزش و فعالیت در ایام بارداری به تنظیم خواب شبانه و حفظ وزن در محدودۀ طبیعی، جلوگیری از افسردگی بعد از زایمان کمک شایانی می کند.
برای انجام زایمان طبیعی مخصوصاً مادرانی که فرزند اول خود را به دنیا خواهند آورد.

ورزش باعث آماده سازی و انعطاف پذیری و افزایش قدرت عضلات می شود.  این عمل به نوبه ی خود باعث سهولت زایمان می شود.

در زمینه ی ورزش بارداری کلاس های فراوانی برای آموزش مادران وجود دارد که واقعاً مناسب و کمک کننده است. در این کلاس ها یوگای بارداری و پیلاتس توسط فرد مجرب آموزش داده می شود.

بسیار زیادی از مادران به علت شرایط به وجود آمده نمی توانند در این کلاس ها شرکت کنند. ما پیشنهاد خوبی برای خانم های باردار داریم که با توجه به این ورزش های بی خطر می توانند تا حدودی خود را آماده کنند هر چند نباید در انجام این ورزش ها زیاده روی کنید.

ورزش اول پیاده روی است که مادران حامله نباید در انجام آن زیاده روی بکنند .

ورزش دوم شنا است که باید نه به صورت چندان حرفه ای بلکه مبتدی و با روش های ایمن انجام شود.

سومین ورزش مجاز دوچرخه سواری بر روی دوچرخه های ثابت ورزشی می باشد که باید حتماً در انجام این ورزش نکات ایمنی را رعایت کنید.
در کل انجام فعالیت متوسط ورزش های ذکر شده و هوازی باید به مدت ۳۰ دقیقه نه بیشتر انجام شود.

ورزش های ممنوعه ی دوران بارداری کدامند؟

  • ورزش های پرخطر و مخاطره آمیز مثل اسکی، اسکیت، وزنه برداری، اسب سواری، فوتبال، تنیس، دوچرخه سواری برروی دوچرخه های متحرک و ورزش هایی که به شکم و عضلات فشار زیادی وارد می کنند باید اجتناب شود.
  •  در طی انجام ورزش های دوران بارداری اگر احساس خستگی به شما دست داد حتماً باید ورزش کردن را متوقف و استراحت کنید.
  • ۱۵ دقیقه قبل از ورزش کردن بدن خود را گرم کنید تا فشار ناگهانی به بدن و رحم وارد نشود.

از چه موقعی می توانیم ورزش های بارداری را انجام بدهیم؟

بیشتر زنانی که هرگز ورزش نکرده اند بهتر است در سه ماهه ی دوم بارداری اقدام به یوگا و پیلاتس بارداری کنند.  چون درسه ماهه ی اول معمولاً احساس کسالت و خستگی و همچنین ویار بارداری مانع فعالیت می باشد.  ولی خوب است در صورت قادر بودن و توانایی لازم پیاده روی و شناکردن به صورت آهسته (حداکثر نیم ساعت) انجام دهند.  در صورت انجام ورزش در این ایام حتماً باید با پزشک یا مامای خود دربارۀ انجام این حرکات مشورت کنید و اجازۀ ورزش کردن را داشته باشید.

وجود چه علائم یا بیماری سبب منع ورزش می شود؟

 

  • بیماری قلبی و درد قفسه سینه، زانو و پاها و بیماری ریوی
  • وجود فشار خون بالا
  • خونریزی از واژن و سابقه¬ی خونریزی و سقط جنین
  • تنگی نفس و مصرف سیگار
  • وزن بالا یا کم هنگام بارداری
  • دیابت و حاملگی چندقلویی
  • داشتن مشکل زانو یا مفصل دردناک
  • کمبود آهن و همچنین طبق سونوگرافی جنین کوچک نسبت به سن حاملگی
  • وجود دهانه رحم ضعیف
  • سابقه ی زایمان زودرس یا سقط جنین و افزایش احتمال آن در بارداری فعلی

پس در صورت وجود علائم بالا هرگز نباید در دوران بارداری ورزش کرد.

کلام آخر

مادران عزیز شما باید با توجه به شرایط و توانایی لازم و نداشتن مشکلات طبی قبل از انجام هرگونه فعالیتی باید با ماما و پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید ۹ ماه بارداری خود را بی خطر بگذرانید که عوارضی برای شما و فرزند عزیزتان به همراه نداشته باشد.

 

قبلا در نوکو ویدیویی با همین مضمون در این لینک منتشر کردیم که تماشای آن را به شما عزیزان توصیه می کنیم . همچنین همه ویدیو های بارداری نوکو را می توانید در این لینک تماشا کنید .

 

لینک کوتاه این پست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *