تاریخ امروز:دوشنبه , ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
ویار حاملگی

ویار حاملگی چیست؟ علائم ویار حاملگی و روش های برطرف کردن آن

ویار حاملگی چیست؟

اکثر مادران حتماً در طی بارداری خود با ویار حاملگی دست و پنجه نرم می کنند. در حاملگی تغییرات فیزیولوژی بسیاری در مادران باردار رخ می‌دهد، همچنین خانم باردار شکایات فراوانی در این دوران دارد که یکی از آن ها ویار حاملگی ست. با وجود این ۹ ماه بارداری و انتظار کشیدن برای فرزند خود آنقدر شیرین است که بر تلخی های دوران بارداری غلبه می‌کند.

شروع ویار حاملگی

مادران معمولا شروع ویار را از هفته ۴ الی ۸ حاملگی تجربه می‌کنند و سه ماهه اول بارداری معمولاً اوج ویار می‌باشد که با پایان هفته ۱۴ تقریباً از شدت ویار کاسته می‌شود.

علائم ویار

ویار حاملگی معمولاً با تهوع و استفراغ شروع می‌شود که این حالت بیشتر در صبح می‌باشد و به آن تهوع صبحگاهی نیز گفته می‌شود هرچند ممکن است هر زمانی اتفاق بیفتد.

معمولاً مادرانی که نوزاد دختر دارند ویار حاملگی شدت بیشتری دارند چون هورمون هایی که نوزاد دختر می‌کند در این عمل دخیل هستند و باعث افزایش شدت ویار می‌شود.

در طی این حالت مادران باردار به مصرف مواد غذایی خاصی تمایل پیدا می‌کنند که نمونه هایی از ویار حاملگی مانند مصرف بیش از حد ترشی ها مانند قره قورت و مصرف بیش از حد شیرینی ها و بستنی و فست فودها هستند.

عارضه هایی که باعث تشدید ویار بارداری می‌شوند

 

  • اختلالات تیروئید مثل هیپو یا هیپرتیروئید
  • مول یا حاملگی تروفوبلاستیک
  • دیابت
  • آسم و آلرژیها
  • رژیم هایی غذایی نامناسب و اختلالات گوارشی

این عارضه ها معمولاً به علات بالا بودن هورمون ها در بارداری باعث تشدید ویار حاملگی می‌شوند.

نکته مهم درباره ویار حاملگی

در مورد ویار ذکر این نکته حائز اهمیت است که مادر از انواع مواد غذایی اعم از کربوهیدرات ها، پروتئین‎ها، چربی‎ها و سبزیجات و میوه‎ها بهره ببرد اما اگر در مصرف شیرینی‌ها و ترشی‌ها به گونه ای افراط شود که غذای اصلی فراموش شود، مادر دچار کمبودهای تغذیه ای می‌شود.

مواردی که باعث کاهش ویار حاملگی می‌شود

 

  • هنگام برخواستن از رختخواب چند تکه نان خشک و برشته یا بیسکویت های تردو شور به صورت ناشتا مصرف شود.
  • پرهیز از ادویه‌جات در غذا به۹ خصوص فلفل
  • کاهش و یا حذف غذاهای سرخ شده و دارای چربی فراوان
  • از گوشت‌های بدون چربی و سیب زمینی و تخم‌مرغ آبپز به‌صورت فراوان استفاده شود.
  • مصرف نان های برشته
  • مصرف لیموترش تازه همراه وعده‎‌های اصلی
  • یک ساعت قبل و بعد از غذا آب یا مایعات دیگر ننوشید
  • افزایش تعداد وعده‌های غذایی با حجم کم مواد غذایی
  • استفاده از زنجبیل و ریشه‌ی آن
  • بوییدن لیموی تازه
  • مصرف حداقل ۸ لیوان آب در روز
  • مصرف آب‌میوه های طبیعی

با رعایت رژیم غذایی گفته شده می توان تاحدود بسیار زیادی از ویار حاملگی جلوگیری کرد. اما اگر استفراغ و تهوع ادامه دار باشد حتماً برای دریافت دارو باید به پزشک مراجعه کرد. زیرا باعث مختل شدن سیستم مادر و نوزاد می‌شود.

همچنین با استراحت کافی و دوری کردن از غذا و بوهایی که باعث ایجاد حالت تهوع می‌شوند می‌توان این مشکل را کنترل کرد.

کلام آخر

بهتر است مادران باردار دریافت کالری غذای خود را کنترل کنند زیرا افراط در مصرف غذاها و شیرینی ها باعث افزایش وزن زیادی می‌شود که برای مادر و جنین مضر است ولی این هرگز به این معنا نیست که مادران هوس غذایی خود را سرکوب کنند بلکه در مصرف، هوس و ویار مواد غذایی باید تعادل رعایت شود.

ویدیوهای پیشنهادی نوکو برای شما عزیزان :

همینطور در پست های قبلی ویدیوهای بارداری نوکو را در یک پست فهرست کردیم که در این لینک موجود است . این پست اینستاگرام نوکو هم غذاهای مناسب دوران بارداری را توضیح میدهد که تماشای آن را به شما توصیه می کنیم.

 

View this post on Instagram

 

. 📽غذاهای دوران بارداری (در ۴ اسلاید ورق بزنید) . 🔴در این ویدئو غذاهای سالم و مضر در دوران بارداری بیان شده است. اگر باردار هستین حتما آن را ببینید. . 🔸نظرات خود را در ارتباط با این ویدیو زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید . 🌏برای دیدن ویدیوهای بیشتر به وب سایت نوکو مراجعه کنید WWW.NOKO.IR . #بارداری#حاملگی#تغذیه#تغذیه_بارداری#غذای_بارداری#غذای_سالم#غذای_مضر#تغذیه_سالم#غذای_ممنوع#تغذیه_حاملگی#لبنیات#حبوبات#غذای_بسته_بندی#گوشت#سبزیجات#تخم_مرغ#غذای_آلرژی_زا#نوکو#کودک#بچه#فرزند#نوزاد#خانواده

A post shared by NOKO (@noko.ir) on

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *