تاریخ امروز:دوشنبه , ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
نوکو

۵ نشانه ی افراد منفعل پرخاشگر

همه ما  گاهی از اینکه کمی رفتار منفعل پرخاشگرانه  داریم احساس گناه میکنیم . برای خیلی از افراد بیان صریح  احساسات شون در مورد چیزی که آنها را ناراحت می کند سخت است!  به همین دلیل،   به روش های دیگر متوسل می شوند، روش های غیر مستقیم برای انتقام از کسی که  فکر میکنیم رفتارهای غیر منصفانه و بدی   در حق ما کرده است.   معمولا افراد     منفعل  پرخاشگر با نوعی فریب و حقه این کار را انجام میدهند به این معنی که فرد در ظاهر مودب و موجه است اما عمدا با ابهام و کنایه  رفتار میکند.

گاهی اوقات فهمیدن  این که آیا ما  فردی منفعل تهاجمی هستیم یا نه سخت است . اما آیا    رفتارهای  ما مرموزتر از آنچه که به نظر میرسند , هستند؟ آیا  کسی را می شناسید که مستقیما شما را آزار نمیدهد ، اما از راه های دیگر باعث خشم و اذیت شما میشود؟

رفتار خاموش

رفتار خاموش  شاید بدترین مشخصه افراد منفعل پرخاشگر باشد. این افراد به جای مقابله با نارضایتی های خود، با بی محلی و نادیده گرفتن , عصبانیت خود را به شما نشان میدهند.

آیا شما کسی را میشناسید که به پیام و زنگ های شما جواب نمیدهد درحالیکه  معمولا پاسخگوی شما بوده است . آیا سوال پرسیدن از این افراد برای شما سخت است ؟  احتمالا در زندگی تان افرادی هستند که با شما مشکل دارند  . افراد منفعل پرخاشگر معمولا به سوالات شما پاسخ های  مختصر و کوتاه میدهند. مثلا اگر از آنها بپرسید : ” حالت چطوره” در جواب به شما می گویند : ” خوبم”!

پیشنهاد ما به شما این است ”  تو هم مبارزه کن! اغلب اوقات، فقط از فرد منفعل پرخاشگر بپرسید مشکل آنها چیست که منجر به انکار کردن آن شده.  بعد پیامی دریافت خواهید کرد که نشان می دهد آنها از شما آزرده خاطر هستند . به آنها نشان دهید که میدانید او از دست شما ناراحت است  و اینکه قصد اذیت انها را نخواهید داشت و هر زمانی که آنها آماده باشند برای صحبت  کردن با آنها مشتاق هستید .

 

نیش و کنایه

افراد منفعل پرخاشگر به صورت علنی به شما توهین نمیکنند. آنها از مشاجره فوری وحشت دارند. به همین دلیل, استفاده از توهین های زیرکانه برای چنین افرادی آسان تر است. افراد منفعل پرخاشگر تمایل دارند تا  از جملاتی مثل : ” موهات امروز بهتره ” یا ” ایده بهتر از این نداری ؟” استفاده کنند, این جملات مستقیما آزاردهنده نیستند اما احساسات شما را جریحه دار میکنند و باعث میشوند در مورد توهین آمیز بودن یا نبودن این حرف ها شک کنید. کنایه هایی مثل این به راحتی قابل انکار است، بنابراین بهترین راه برای مقابله با نیش و کنایه های ظریف این است که آنها را نادیده بگیریم. افراد منفعل پرخاشگر  به دنبال واکنش های احساسی برای رضایت شان هستند؛ بنابراین  این فرصت را به  آنها ندهید.  تلاش های این افراد   برای ناراحت کردن و زخم زبان زدن به خودتان را  نادیده  بگیرید. هرچه بیشتر بی اهمیت بمانید،  زودتر باعث  انفجار آنها میشود و در نهایت به شما می گویند که چه موضوعی واقعا آنها را آزار میدهد.

 

 

تعلل و به تاخیر انداختن

برای همه ی ما اتفاق افتاده که از کسی کاری بخواهیم و او در پاسخ بگویید ” صبر کن الان  ” . و آن را به تاخیر بیندازند . آنها چه کاری انجام میدادند ؟ هیچ, کار مهمی انجام نمی دادند! مگر چقدر از وقت آنها گرفته می شود. این افراد مدام کار شما را به تاخیر می اندازند .

این یک روش قدرتی است که افراد  منفعل پرخاشگر از آن  استفاده می کنند تا به شما نشان دهند که شما به آنها احتیاج دارید و باید مطابق برنامه ی آنها پیش روید. به تعویق انداختن در کمک کردن به شما یک نشانه ای است که آنها  چقدر زمان تان  را  ارزشمند یا بی ارزش می بینند.

اگر  مثلا آنها بعد از اینکه میگویند تا مرکز خرید شما را می رسانند همچنان  اتلاف وقت میکنند . خودتان با اتوبوس یا تاکسی بروید . بگذارید متوجه شوند که روابط سالم بر پایه ی قدرت یک نفر نیست . شما شخصیت خودتان را دارید .

 

 

خرابکاری

این مورد  ممکن است کمی بدتر از آنچه ما فکر میکنیم ظاهر شود. اما اجازه دهید برای شما یک داستان کوتاهی بگویم تا متوجه  منظور من شوید. یک روز با یکی از دوستانم  به خرید رفته بودیم. ما از ابتدا برنامه ریزی کرده بودیم که وقتی  کارمان تمام شد حسابی در خانه ی من بخوابیم . متاسفانه بین من و  او کمی جرو بحث شکل گرفت . فکر کردم که موضوع تمام شده و چیز مهمی نیست , با ماشین به خانه برگشتیم . به محض اینکه در حال  پارک کردن ماشین بودم به من گفت : “من می خواهم به خانه بروم. باید فردا صبح زود سر کار بروم. “من از او پرسیدم که چرا قبل از رسیدن این را به من نگفت  … او فقط شانه بالا انداخت  . من  هم  او را به خانه اش رساندم.

آیا این  موضوع کمی عجیب نیست که شریک مطالعه تان یک شب قبل از امتحان   به شما یادآوری کند که فردا امتحان دارید ؟  یا اینکه هم اتاقی شما  در خوابگاه   بستنی شما را بردارد , در صورتیکه می داند آن بستنی را شما در یخچال گذاشته بودید ؟ بله،  ما پیام تان را واضح و روشن  شنیدیم . متوجه شدیم که عصبانی هستی . اما این عصبانیت نباید منجر به  رفتارهای کم تجربه و غیر منطقی شود.

این مورد برای مقابله کمی سخت تر است. سخت است به تظاهر بپردازیم که این چیزها ما را آزار نمیدهند  . آنها را متهم نکنید و یا سعی نکنید شواهدی را ارائه دهید که  نشان دهید  کاری را که انها انجام دادند  از روی دشمنی بوده است ؛ شما فقط به آنها اجازه می دهید که کار بدشان را انکار کنند. علاوه بر این، آنها خودشان  می دانند که چه کار کرده اند . بگذارید آنها   بدانند که   این وضعیت چه احساسی در شما ایجاد کرده است و انچه که شما احساس می کنید می توانست باعث شود تا آن موقعیت تبدیل به یک موقعیت خوب برای همه شود . .

حساب کردن اشتباهات

یک رابطه سالم بر پایه ی شمارش اشتباهات و خطاها نیست. اما یک فرد منفعل و تهاجمی ممکن است از روزی که شما نمیتوانید در مهمانی خودمانی انها حضور پیدا کنید ،   با عذرخواهی  و نیامدن به جشن تولد شما , غیبت تان را در مراسم خودشان تلافی کنند . افراد  منفعل تهاجمی هستند حتی ممکن است تصمیم بگیرند که جواب دعوت شما را ندهند تا شما مجبور به تماس دوباره شوید.

شما هم چنین   وضعیتی را با فردی منفعل تهاجمی تجربه کردید ؟ زمانی را بگذارید و به آنها یادآوری کنید که آنها کامل نیستند و قرار نیست شما اشتباهات انها را محاسبه کنید. روابط سالم بر پایه ی درک و بخشش شکل میگیرند.

چه کاری می توانی انجام بدهی؟ آیا  بعضی از این موارد ویژگی های شما هم هستند؟   پذیرفتن این موضوع که ما هم گاهی این ویژگی ها را داریم سخت است. اما علت  اصلی رفتارهای  تهاجمی منفعل یا رک بودن است یا کمبود آن. این مهم است که شما زمانی را بگذارید تا بدانید چرا برای تان  سخت است که رک باشید. کمک گرفتن از یک درمانگر یا مشاور، همیشه یک راه خوب است، اما اگر شما به هیچکدام  از آنها دسترسی نداشتید ، اینجا  برای شما یک تمرین داریم :.

در پایان روز احساس ناراحتی یا عصبانیت میکنید ؟ یک دفترچه  و خودکار بردارید . و تمام احساس کینه ای که به کسی دارید را به یاد بیاورید . بعد از خودتان این سوالها رو بپرسید:

 

  • ایا این دلایل به اندازه کافی مهم هستند که من از این آدم عصبانی باشم ؟
  • اگر در مورد این ناراحتی ها چیزی نگویم میتوانم ناراحتی ام را تحت شرایط مشابه ادامه بدم ؟

اگر جواب هایتان مثبت است . زمانی را بگذارید تا درباره ی آن چیزی که احساس میکنید بنویسید . به فردی که از دستش ناراحت و عصبانی بودید زنگ بزنید و به خاطر رفتار بدی که با او داشتید عذرخواهی کنید .

به او بگویید چرا از دست او عصبانی بودید . به این روش اعتماد کنید . این انرژی خیلی کمتری از شما میگیرد تا اینکه به شکل خاموش رفتار کنید .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *