تاریخ امروز:دوشنبه , ۱ مهر ۱۳۹۸
نوکو

 ۱۰ نکته برای در امان ماندن از خودکشی

میدانید خودکشی در ۴۵ سال گذشته , ۶۰% بیشتر شده ( طبق نظر سازمان بهداشت جهانی) ؟ سالانه حدود ۱ میلیون نفر در جهان خودکشی میکنند ( طبق نظر سازمان بهداشت جهانی). این آمار بسیار تکان دهنده است. امیدواریم روزی برسد که به راحتی بتوان در مورد بیماری های روحی و خودکشی صحبت کرد. این موضوع نباید برای ما یک تابو باشد. افرادی که با مشکلات درونی دست و پنجه نرم میکنند, نباید با کلیشه و آسیب های روحی مواجه شوند. مثلا , همه اسکیزوفرنی ها خطرناک نیستند یا همه افرادی که به مشکلات غذا خوردن دچارند , بسیار لاغر نیستند. ما باید این باورهای غلط را برطرف کنیم. در واقع, به نظر من, سلامت روانی باید بخشی از برنامه های درسی باشد. با آموزش  علائم و مفهوم بیماری های روحی به کودکان, نوجوانان و بزرگسالان , میتوانیم درک آنها را بالا ببریم.

اختلال افسردگی پایدار و اختلال افسردگی ماژور در من تشخیص داده شده بود. در تمام عمر , با افکار خودکشی مقابله میکردم. اگر صادقه بگویم, بعضی روزها, این افکار هنوز هم به ذهنم خطور میکند. در گذشته چند بار سعی کردم خودم را از بین ببرم که این موضوع باعث شد دو بار در بیمارستان بستری شوم. خوشحالم که در این کار شکست خوردم چون با این کار, چیزهای فوق العاده در زندگی را از دست میدادم. در این مقاله, نکاتی که به من کمک کرد تا از خودکشی نجات پیدا کنم را به شما معرفی میکنم:

خودتان را کنجکاو نگه دارید

نا امیدی , یکی از مشخصه های افسردگی , خصوصا در موارد شدید است. برای جلوگیری از نا امیدی, به کارهایی که دوست دارید فکر کنید. مثلا, به خودتان یاد آوری کنید اگر به زندگیتان پایان دهید, دیگر نمیتوانید فصل جدید سریال محبوبتان را نگاه کنید یا دیگر نمیتوانید در یک رستوران جدید غذا بخورید.

در کنار افرادی باشید که حامی شما هستند

میدانم این کار کمی سخت است. زمانی که افسرده اید, میخواهید تنها باشید. خصوصا, در شرایطی که خودتان را متقاعد میکنید که هیچ کس به شما اهمیت نمیدهد. اما به حرف من اعتماد کنید. فاصله گرفتن , کمکی به شما نمیکند. افرادی که واقعا به شما اهمیت میدهند , شما را به سمت بهبودی هدایت میکنند.

 ” نه” گفتن

افسردگی با خستگی و بی قراری همراه است. برای وقت و فضای خود ارزش قائل باشید. اگر کسی از شما تقاضایی کرد میتوانید به او ” نه ” بگویید. نیازی نیست برای این کار توضیح دهید. با ” نه ” گفتن, به خودتان احترام میگذارید. این کار به شما وقت میدهد تا استراحت کنید و انرژیتان را جمع کنید.

از حاشیه امن خود خارج شوید

افسردگی ما را متقاعد میکند که دنیا جایی ترسناک و خصمانه است. داشتن چنین دیدگاهی ما را از زندگی کردن دور میکند. با برداشتن قدم های کوچک, از حاشیه امن خود خارج شوید. با افزایش اعتماد به نفستان میتوانید چیزهای جدید را تجربه کنید و این کار به پیشرفت و بهبودی شما کمک میکند.

یک سرگرمی پیدا کنید که در نتیجه بتوانید به دیگران کمک کنید

افسردگی میتواند به طور ناخودآگاه باعث خودخواه بودن ما شود. توجه به درد خود, مانع از توجه به دیدگاه دیگران میشود. داشتن یک سرگرمی که نشاط آور است, شما را با انگیزه نگه میدارد , باعث کمک به دیگران میشود و روحیه شما را تقویت میکند.

ورزش کردن

میدانم! میدانم! از شنیدن این حرف خسته شده اید. اما قبول کنید. ۴ بار تمرین در هفته , تفاوت زیادی ایجاد میکند. میدانستید ورزش باعث ترشح اندورفین در مغز میشود؟ این ماده شیمیایی شادی بخش, خلق و خوی شما را تنظیم میکند و تمرکز و توجه را افزایش میدهد. بهتر است فعالیتی انجام دهید که از آن لذت میبرید. مثلا زومبا, کاردیو, دوچرخه سواری, رقص, وزنه برداری و غیره.

مصرف غذاهای سالم

مصرف یک وعده غذایی متعادل و سالم به نفع ماست. جسم و ذهن ما برای داشتن عملکرد مناسب به غذاهای سالم نیاز دارد. بی توجهی به این موضوع, افسردگی را تشدید میکند. مصرف غذاهای سالم به این معنی نیست که حتی یک روز هم نمیتوانید تنقلات و غذاهای ناسالم بخورید. فقط , به مصرف این نوع تنقلات عادت نکنید.

بهداشت خواب

افسردگی , روی برنامه خواب ما تاثیر میگذارد. در این شرایط, میخواهیم در تمام طول شب بیدار بمانیم و یا در طول روز, بیش از حد معمول بخوابیم. ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه اهمیت زیادی دارد. میدانستید کمبود خواب افسردگی را تشدید میکند و باعث افزایش احتمال خودکشی میشود؟ کمبود خواب, مستقیما روی خلق و خو و عملکرد روزانه ما تاثیر گذار است.

سلامت جسمی

اهمیت به بدن ضروری است. سعی کنید حداقل دو بار در سال به پزشکتان مراجعه کنید تا او وضعیت شما را بررسی کند. اختلالاتی مثل پرکاری تیروئید , مستقیما روی خلق و خوی شما تاثیر میگذارد. افراد مبتلا به این بیماری, به افسردگی و اضطراب دچار میشوند. یادتان باشد, اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید , داروهایتان را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

سپاسگزار باشید

افسردگی , ما را نابینا میکند. انگار با چشم بند راه میرویم و فقط به نکات منفی توجه میکنیم. تنها روزی چند دقیقه سپاسگزاری از نعمت هایی که دارید, حال شما را بهتر میکند. میتوانید به خاطر داشتن چیزهای کوچک مثل یک غذای گرم یا یک تخت برای خوابیدن سپاسگزاری کنید. یک دفتر برای قدردانی کردن درست کنید. زمانی که اوضاع سخت میشود, میتوانید نوشته هایتان را بخوانید و چیزهای خوبی که دارید را به خودتان یادآوری کنید.

توجه به این نکات, جایگزین استفاده از کمک های حرفه ای نیست. اگر افسردگی شما تشدید شده یا به همان اندازه باقی مانده, لطفا به دنبال کمک باشید. با کسی حرف بزنید که به شما اهمیت میدهید. این فرد میتواند هر کسی باشد. یک معلم,دوست, پدر یا مادر,  مربی, یا یکی از اعضای خانواده. لازم نیست به تنهایی این موضوع را تحمل کنید. خودکشی شوخی نیست و نباید نسبت به آن بی توجه بود. سعی کنید از فهرست بالا استفاده کنید. عمل به این کارها از گفتن آنها سخت تر است. میتوانید اول خودتان را متعهد کنید. من همراه با مصرف داروها و درمان, از این نکات استفاده میکردم. این موارد کمک زیادی به من کردند. شما از چه نکات دیگری استفاده میکنید؟ نظرتان را در انتهای این مقاله برای ما بنویسید.

 

 

 

 

نوکو (نوآوری کودک) پایگاهی برای آموزش والدین و کودکان در فضای مجازی است که با هدف ارتقاء دانش و فرهنگ صحیح پرورش کودک و با نگاهی آموزش محور با ارائه محتواهای با کیفیت با بیانی ساده و با استفاده از منابع علمی معتبر دنیا ، ایجاد شده است . فعالیت نوکو با تولید صدها ساعت ویدئو برای آموزش مطالب مورد نیاز والدین از دوره بارداری تا نوجوانی ، و همچنین آموزش و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان آغاز شده است .

یک نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *