تاریخ امروز:سه شنبه , ۲۸ آبان ۱۳۹۸
نوکو

 ۱۴ درس از افسردگی

قبلا در نوکوبلاگ مقاله ای تحت عنوان چرا شما مستحق سلامت روانی مناسب هستید؟ منتشر کردیم و در اون به روشی روایی  به این توضیح پرداختیم که سلامت روان شما چه اهمیتی در زندگی شما داره . امروز قصد داریم در این پست به ۱۴ ویژگی افسردگی اشاره کنیم . با نوکو همراه باشید .

افسردگی یک هیولای بد است و اگر به او اجازه برنده شدن دهید, بازی تمام میشود. فرقی ندارد افسردگی تا چه حد ویران کننده است, شما میتوانید درس های ارزشمندی را از آن بیاموزید. این درس ها شما را قوی تر میکنند و باعث میشوند نسبت به دیگران مهربان تر باشید. بعد از سال ها عذاب و مبارزه, حالا زندگی را متفاوت میبینم. زندگی دیگر برای من تاریک نیست. افسردگی, درک و همدلی را در من بیشتر کرد. در این بخش, ۱۴ درس از افسردگی را به شما توضیح میدهیم:

۱-سوال به معنی درک کردن

افسرگی شما را فریب میدهد و باعث میشود دائما به مسیر زندگیتان بدبین شوید. اگر مواظب نباشید , زندگی را از یک لنز منفی نگاه میکنید. به یاد داشته باشید, ما تنها یک روی سکه را میبینیم و فکر میکنیم حقیقت خطرناک است. از درمانگر, دوستان و خانواده خود سوال کنید تا وضعیتتان را از یک دیدگاه دیگر ببینید.

۲- به خودتان ایمان داشته باشید

زندگی در تاریکی ویران گر است. این موضوع منجر میشود تا در نهایت تسلیم شوید. بعد از غلبه بر هر بخش از افسردگی , پیروز میشوید. به خودتان بگویید, مهم نیست زندگی من چقدر سخت است. با این کار , قوی تر میشوید.

۳-تنهایی, راه رفتن نیست

افسردگی, بیرحم است و به آهستگی شما را از عزیزانتان دور میکند. در این شرایط, شما در کنار افرادی که به شما اهمیت میدهند هستید , اما احساس تنهایی میکنید. افسردگی باعث میشود احساس کنید , تنهایی بهترین گزینه برای شماست. اما حقیقت این است که کمک خواستن شما را ضعیف نمیکند. این کار به نفع شماست.

۴- احساسات شما صحیح هستند

افسردگی, یک بازی روانی دائمی است و شما را فریب میدهد تا فکر کنید دیگران ناراحتی های بیشتری نسبت به شما دارند. بنابراین, شما حق ندارید احساس نا امیدی کنید. احساسات شما در کمال صداقت , صحیح هستند. افسردگی تشخیص نمیدهد که شما ثروتمندید, غذایی برای خوردن دارید یا در حرفه خود یک فرد موفق هستید. پس, به خودتان قول بدهید تا احساساتتان را پردازش کنید.

۵- مراقبت کردن از خود, همیشه یک اِسپای روزانه نیست

رسانه های اجتماعی , مراقبت کردن از خود را به عنوان یک اِسپای روزانه به تصویر میکشند. اگرچه , انجام این کار هیچ اشکالی ندارد , اما گاهی اوقات مراقبت از خود به معنی این است که داروهایتان را بخورید , ورزش کنید, غذاهای سالم بخورید و روزتان را با موفقیت سپری کنید.

۶- افسردگی شما را ضعیف نمیکند

این تصور که افسردگی باعث ضعیف شدن افراد میشود و افراد افسرده نمیتوانند سختی های زندگی را اداره کنند , اشتباه است. این یک دروغ است! افسردگی, تمام انرژی شما را میگیرد و انجام کارهای روزمره را تقریبا غیر ممکن میکند. کارهایی مثل, بیدار شدن از خواب و دوش گرفتن. افرادی که هر روز در حال مبارزه اند قوی ترند , چون آنها همیشه از سد موانع عبور میکنند, حتی اگر تمام وجودشان فریاد بزند این کار را نکن!

۷- یک رابطه عاطفی نمیتواند افسردگی را درمان کند

جامعه تمایل دارد تا در مورد بیماری های روحی خیال بافی کند. تصاویر و فیلم های زیادی در مورد اینکه چگونه عشق میتواند این بیماری ها را درمان کند ساخته میشود. در حقیقت, شریک عاطفی میتواند شما را قوی تر کند تا با افسردگی مبارزه کنید. او میتواند از شما حمایت کند , اما فقط خود شما میتوانید افسردگی را شکست دهید.

۸- افرادی هستند که به شما اهمیت میدهند

گاهی اوقات, اطرافیان شما تجربه افسردگیتان را تحقیر میکنند. آنها حرف های وحشتناکی میزنند. مثلا: ” بهتر شو” , “پیشرفت کن” , “بچه نباش” یا “اونقدرهام بد نیست”. از افراد سمی دوری کنید. همیشه افرادی وجود دارند که افسردگی را درک نمیکنند, اما میخواهند به حرف هایتان گوش دهند و به شما کمک کنند.

۹- افسردگی برای همه یکسان نیست

رسانه ها , افسردگی را شبیه به یک آدم غمگین که لباس سیاه پوشیده و تنها نشسته به تصویر میکشند. این موضوع از حقیقت دور نیست. در حالی که افسردگی دارای علائم خاصی است, اما هرکس تجربه متفاوتی از آن دارد.

۱۰- تجربه های گذشته شما رو تعریف نمیکنند

زمانی که احساس بی ارزش بودن به شما دست میدهد, کارهایی میکنید که بعدا از انجام آنها پشیمان میشوید. گاهی اوقات در شرایطی قرار میگیرید که اگر واضح تر فکر کرده بودید در آن قرار نمیگرفتید. حقیقت این است که, همه ما انسان هستیم و اشتباه کردن ایرادی ندارد. مسئله مهم این است که از این اشتباهات درس بگیریم. اگر اطرافیان شما انگشت اشاره را به سمت شما نگه میدارند و کارهایی که در گذشته انجام داده اید را به یادتان می آورند, بهتر است آنها را رها کنید. وجود افراد منفی در زمانی که به افسردگی دچارید یک ترکیب مُهلک است.

۱۱- زنده ماندن به خاطر چیزهای کوچک هم خوب است

امیدوار ماندن در شرایطی که به افسردگی شدید دچارید برای بعضی از افراد غیر ممکن است. زنده ماندن به خاطر چیزهای ساده مثل دیدن لبخند مادرتان یا تماشای قسمت بعدی سریال مورد علاقه تان هم خوب است. اجازه ندهید جامعه باعث شود احساس بدی پیدا کنید یا دنیا را در رنگ های روشن نبینید.

۱۲- به حس درونیتان اعتماد کنید

افسردگی باعث میشود در شرایط بد باقی بمانید. اگر احساس میکنید چیزی صحیح نیست, پس احتمالا حس درستی دارید. اجازه ندهید افسردگی شما را فریب دهد تا در آن موقعیت بد باقی بمانید.

۱۳- شما مستحق شادی هستید

زمانی که افسرده اید , فکر میکنید شایسته شاد بودن نیستید و ادامه زندگیتان در تاریکی پوشیده میشود. مهم نیست عمق افسردگیتان چقدر است, شادی قابل دستیابی است. تجربه همه احساسات منفی, بخشی از انسان بودن است. باید به خودتان یادآوری کنید که این احساسات موقتی هستند.

۱۴- انتظارات نادرست نداشته باشید

ما از شاد بودن انتظار زیادی داریم. مثلا, از نمره ۱ تا ۱۰, ۱۰ به معنی شاد بودن کامل است. اگر تنها زمان خوبی را سپری میکنیم و احساس میکنیم نمره ما در شاد بودن ۷ است, فکر میکنیم شاد نیستیم. اجازه ندهید افسردگی و انتظارات غلط , لحظات فعلی شما را تعریف کنند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *