تاریخ امروز:شنبه , ۲۵ آبان ۱۳۹۸
نوکو

چطور بر حس مالکیت و حسادت در رابطه عاشقانه غلبه کنیم ؟

رابطه ی عاشقانه به رابطه ی بین دو فرد گفته میشود که به صورت دو طرفه و متقابل شکل میگیرد. این رابطه با یک نیروی جاذبه  ی عمیق , قوی و پیوسته شکل میگرد.  عشق , محبت , و اعتماد یک رابطه درست را می سازد .  البته ممکن است این نیروی جاذبه به دلایل مختلف سست و باعث کمرنگ شدن این علاقه شود. حسادت خوب است اما احساس مالکیت رفتاری است که نیاز به اصلاح دارد.

اگر در رابطه حسادت کنید طبیعی است  ! اما هر دو طرف همیشه باید یاد بگیرند که این احساس را کنترل کنند.

زبان و رفتارتان را کنترل کنید.

حسادت درست مثل نمک است، اضافه کردن کمی نمک برای طعم دهی ضرری ندارد   اما استفاده ی بیش از حد آن باعث شور و بی مزه شدن می شود . این  همان کاری است که حس مالکیت در یک رابطه میکند  . در آغاز همه چیز با حسادت شروع می شود اما اگر این رفتار بدون کنترل ادامه پیدا کند، حسی به عنوان مالکیت  پدید می آید. و باعث ایجاد اختلافات شده و شما را تبدیل به فردی سست و ناتوان در اعتماد کردن میکند؛  یعنی دو عامل کافی برای جدا کردن دو فرد از هم!

فقدان اعتماد و نداشتن اطمینان می تواند باعث این شود که  همیشه تصمیم اشتباه بگیرید و ذهنیت منفی پیدا کنید . پس حرف های اشتباه میزنید و   در نهایت باعث آزار فرد مهم زندگیتان می شوید .

زبان میتواند باعث تسکین درد و در عین حال باعث ایجاد درد شود.اجازه ندهید هر چیزی که به زبانتان می آید را ابراز کنید. مراقب کلمات خود باشید , چرا که بعد از بیان دیگر قادر نیستید آنها را پس بگیرید .

گذشته را پشت سر خود بگذارید!

همه ی ما نتیجه ی گذشته ی مان هستیم . فردی که اکنون هستیم به گذشته ی ما مربوط است . اگرچه بهتر است   اجازه بدهیم گذشته در گذشته زندگی کند . این موضوع به ویژه در روابط نا سالمی که مدام در بحث و گفت و گوها حرف گذشته را پیش می کشند  خیلی مهم است .  زمانی که شما تصمیم میگیرید که گذشته را کنار بگذارید نشان میدهید شما توانایی بخشیدن دارید و چیزی را در دل نگه نمی دارید . فراموش نکنید . کلمات مثل تخم مرغ هستند . به محض بیرون افتادن و شکستن برگشت پذیر نیستند.

کمک بخواهید

یکی از بهترین راه ها برای غلبه بر احساس  حسادت و مالکیت , کمک و حمایت خواستن از فردی نزدیک و قابل اعتماد است . راهنمایی موثر و مثبت  , کلیدی است که شما را قادر می سازد تا همه چیز را از زوایای مختلف ببینید . اینگونه می توانید ببینید که دیگران از چه زاویه ای به این موضوع نگاه میکنند . و از تجربیات افرادی که این وضعیت را قبلا تجربه کرده اند استفاده می کنید .

اگر افکار مشکوک و مضطرب همچنان بر شما غلبه میکند , به یک روانشناس برای مشاوره و یا یک فرد با تجربه و قابل اطمینان آنها را توضیح دهید.

زندگی کنید

زندگی کنید. بخوانید. تمرکز تان را بالا ببرید و وقت خود را صرف  افکاری که باعث شدت حس حسادت شما می شوند , نکنید . ذهن بیکار کارگاه شیطان است.  یک توازن بین کار و زندگی خود داشته باشید تا بتوانید با افراد مختلف در اجتماع هم صحبت شوید . از خانه بیرون بیایید و ببینید که واقعا مجبور نیستید که احساس مالکیت داشته باشید .

زندگی اجتماعی خودتان را به شکلی داشته باشید که   وابسته به دیگران نباشد. فردیت خودتان را داشته باشید و آن را حفظ کنید.

به خودتان و شریک زندگی تان اعتماد کنید

اعتماد قوی ترین نیروی پیوندی در یک رابطه است . روابط مبتنی بر اعتماد همیشه موفق تر است  .   اعتماد به شما کمک میکند تا حس حسادتی را که باعث ایجاد نا امنی در رابطه میشود    از بین ببرید . با این حال، شما باید  اول به خودتان اعتماد کنید. اعتماد به   خود   باعث  حفظ   وفاداری نسبت به طرف مقابل می شود  . این به این دلیل است که اغلب وقت ها، ناامنی ما به دلیل  ترس هایی است که از گذشته با خود داریم. ما می ترسیم که شریک مان به ما خیانت کند چون ممکن است خودمان در حال خیانت باشیم یا به این موضوع فکر کنیم.  و چون خودمان خیانت میکنیم تصور میکنیم فرد مقابل هم این کار را خواهد کرد .

اعتماد داشتن به یکدیگر و خود ,  فضایی را ایجاد میکند تا هر دو طرف بتوانند درباره ی مسائلی که ممکن است بر رابطه ی شما تاثیر بگذارد با هم حرف بزنید .  اگر موضوعی شما را آزارده میکند بدون هیچ پیش فرضی درباره ی آن صحبت کنید.

 

 

2 نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *