تاریخ امروز:دوشنبه , ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
نوکو

۷ اثر اضطراب بر بدن

 

 

همه ی انسان ها در بعضی مواقع دچار اضطراب میشن. اما اضطراب دقیقا چیه؟

بیاید با توضیح اضطراب شروع کنیم: اضطراب به مفهوم ” حالت فشار یا تنش روانی یا احساسی” گفته میشه که افراد در زمان مواجهه با شرایط احساسی و جسمی منفی تجربه میکنن. اضطراب به معنی ” احساس ترس , نگرانی یا ناراحتی در مورد موضوعی با نتایج نامعلومه” و در روان شناسی به حالتی گفته میشه که فرد با تصور یا یه تهدید حقیقی مواجه میشه. البته همون طور که میدونید , اگه اضطراب بالینی رو تجربه کرده باشید, گاهی اوقات ممکنه حتی با وجود اینکه میدونید اون خطر واقعی نیست دچار اضطراب شید. هر دو تعریفی که عنوان کردیم , بر جنبه های ذهنی اضطراب متمرکز هستن. اما فشار و اضطراب , جنبه های جسمی مختلفی رو هم به همراه دارن. در این بخش , در مورد تاثیرات فشار و اضطراب بر جسم صحبت میکنیم.

هشدار: این توصیفات ممکنه گاهی اوقات در خواننده احساس ناخوشایندی ایجاد کنه. لطفا در هنگام خوندن این متن مواظب باشید و اگه نسبت به این توضیحات به شدت حساس شدید, مطالعه رو متوقف کنید.

 

 

سیستم عصبی

فشار و اضطراب , باعث میشن احساس عصبی بودن به شما دست بده. احتمالا با واکنش جنگ یا گریز آشنایید.  فشار و اضطراب , واکنش جنگ یا گریز رو کمی فعال میکنه. این موضوع به سیستم عصبی سمپاتیک (SNS) و سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) مربوطه. هر دوی این قسمت ها , بخش های خودمختار در سیستم عصبی مرکزی هستن که بسیاری از فعالیت های بدن که در مورد اونها فکر نمیکنید رو انجام میدن. مثل: تنفس, گوارش غذاها و ضربان قلب. تفاوت اصلی بین این دو بخش اینه که سیستم عصبی پاراسمپاتیک , عملکردهای استراحت مثل کاهش ضربان قلب در زمان آرامش و مراقبت از دستگاه گوارش رو بر عهده داره.  سیستم سمپاتیک هم , فعالیت و عملکرد های مربوط به این قسمت رو کنترل میکنه. برای مثال , از طریق سیستم عصبی سمپاتیک , میزان تنفس شما بیشتر میشه و شش هاتون کمی منبسط تر میشن تا اکسیژن بیشتری رو دریافت کنن, ضربان قلبتون سریع تر میشه و به این ترتیب اکسیژن بیشتری به ماهیچه هاتون میرسه. در این حالت, سیستم عصبی سمپاتیک بیشتر سرکوب میشه و گوارش آروم تر میشه. در زمان فشار و اضطراب, سیستم عصبی سمپاتیک فعال تره  و گاهی اوقات ممکنه بیش از حد فعال شه.

کاهش سرعت گوارش

سیستم عصبی پاراسمپاتیک , منجر به آرامش و سیستم عصبی سمپاتیک منجر به فعال شدن میشه . بنابراین , این دو بخش تاثیر متفاوتی بر گوارش دارن. بسیاری از  فرآیند های گوارشی در زمان آرامشِ بیشتر انجام میشن. پس به طور طبیعی, تاثیرات این دو سیستم در زمان اضطراب با هم متفاوته. زمانی که فشار و اضطراب شما رو به حالت ” فعال” وارد میکنه , فرآیند گوارش سرکوب میشه. این موضوع باعث میشه سرعت هضم آهسته تر شه. بسیاری از واکنش های اضطراب و ترس به طور طولانی مدت اتفاق نمیفتن و معمولا در این مورد مشکل خاصی رو به وجود نمیارن. با این حال, اگه شما به طور طولانی مدت تحت فشار و اضطراب قرار بگیرید, مثلا به مدت چند روز, در نتیجه ممکنه به اسهال یا کاهش جذب مواد مغذی دچار شید. کاهش جذب مواد مغذی, منجر به مشکلاتی مثل کاهش کیفیت خواب میشه.

کاهش وزن ناخواسته یا ناسالم

فشار و اضطراب طولانی مدت , گوارش بدن رو کاهش میده. به همین دلیل, ممکنه اشتهای شما به غذا هم کم شه. ممکنه احساس کنید به دلیل اضطراب , مثل همیشه گرسنه نمیشید و به غذا خوردن تمایل ندارید. با وجود اینکه کاهش وزن به دلایل متعدی اتفاق میفته , اگه در این مورد نگرانید بهتره با پزشک متخصص مشورت کنید.

مشکلات خواب و خستگی

بدن و ذهن شما در زمان اضطراب , فشار ۱۰۰ mph رو تجربه میکنه و به همین دلیل , منطقیه که در این زمان خواب شما تحت تاثیر قرار بگیره. احتمالا, بدنتون به حالت آرامش وارد نمیشه و در طول شب بیدار میمونید. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۷, حدود ۷ تا ۱۰ نفر از افرادی که اضطراب رو تجربه میکنن دچار مشکلات مربوط به خواب میشن. کمبود خواب, میتونه عوارض جدی بر بدن ایجاد کنه. با این حال , ما در این مورد هم مقاله ای تحت عنوان ” ۱۱ ایده برای خواب در زمان اضطراب” برای شما تهیه کردیم که میتونید به اون مراجعه کنید. مشکلات مربوط به خواب ممکنه با بیدار شدن در طول شب , مشکل در به خواب رفتن یا احساس خستگی در صبح همراه باشه. کمبود خواب , اثرات زیادی رو به همراه داره. با این حال , کمبود خواب میتونه تاثیرات ناشی از فشار و اضطراب رو تشدید کنه. این تاثیرات شامل مواردی مثل : تغییرات خلق و خو , مشکلات تمرکز, فشار خون بالا و ضعف سیستم ایمنی هستن.

تنش عضلانی

به غیر از مشکل در آرامش ذهنی , در زمان اضطراب, ماهیچه های شما دچار تنش میشن. فشار مداوم منجر به درد عضلات میشه که ممکنه از چند دقیقه تا چند روز طول بکشه. در این مورد, بهتره از تمرین های مربوط به آرامش ماهیچه ها استفاده کنید.

تاثیرات طولانی مدت شامل این موارد هستند

فشار و اضطراب منجر به افزایش فشار خون میشه. طبق نظر محققان, افزایش فشار در طولانی مدت , گرفتگی رگ ها رو افزایش میده. در این حالت , خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی بیشتر میشه. با این حال , احتمال افزایش این خطر دقیقا مشخص نیست و همه ی افرادی که به اضطراب دچار میشن تحت این نوع تاثیر قرار نمیگیرن.

عرق کردن

در زمان اضطراب و ترس عرق میکنید. احساس ناخوشایندی که در اون دست هاتون خیس و چسبناک میشه و نمیتونید اونها رو خشک کنید. این موضوع, نوعی واکنش طبیعی بدن در زمان اضطرابه. عرق کردن در زمان اضطراب به دلیل واکنش جنگ یا گریز که قبلا بهش اشاره کردیم اتفاق میفته. در این زمان , ضربان قلب بیشتر میشه و به این ترتیب, بدنتون برای کنش و واکنش انرژی میگیره. این فرآیند تولید انرژی , دمای بدنتون رو افزایش میده و عرق کردن باعث میشه این دما کم شه. اما زمانی که تحت فشار و اضطراب قرار دارید , اما نیاز به فرار از چیزی وجود نداره , این عرق کردن شما رو آزار میده. با توجه به موارد گفته شده , جالبه که متوجه شیم فشار و اضطراب , علاوه بر تاثیرات روانی باعث تاثیرات جسمی میشه.

نوکو (نوآوری کودک) پایگاهی برای آموزش والدین و کودکان در فضای مجازی است که با هدف ارتقاء دانش و فرهنگ صحیح پرورش کودک و با نگاهی آموزش محور با ارائه محتواهای با کیفیت با بیانی ساده و با استفاده از منابع علمی معتبر دنیا ، ایجاد شده است . فعالیت نوکو با تولید صدها ساعت ویدئو برای آموزش مطالب مورد نیاز والدین از دوره بارداری تا نوجوانی ، و همچنین آموزش و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان آغاز شده است .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *