تاریخ امروز:شنبه , ۲۵ آبان ۱۳۹۸

۸ نشانه که نشان می دهد شما بیش از حد کار می کنید

چه در حال تحصیل هستید یا  مشغول انجام یک پروژه ، کار سخت بخشی از راه های رسیدن به موفقیت است . متاسفانه بعضی از افراد به شکلی که خارج از توان آنهاست در گیر کار سخت می شوند .  به هر شکلی تلاش می کنند که به هدفشان نزدیک تر شوند . ساعت ها بدون توقف کار می کنند حتی شب ها که به منزل می روند تا جایی که می توانند روی پروژه یا کارهایی که درگیر آن هستند کار می کنند . آنها امیدوارند روزی  برسد تا کارها تمام شوند و بتوانند به راحتی استراحت کنند .
شما هم شبیه این افراد هستید ؟
خوب یک خبر بد داریم .
شما ممکن است سخت کار کنید اما هوشمندانه عمل نمی کنید .

در تلاش برای کار بیشتر و با کار مفرط طبیعی است که سلامت روانمان را به خطر بیاندازیم . در  واقع با کار زیاد آن را از بین می برید .

دکتر شری بورگ کارتر کار مفرط را یک وضعیتی از استرس مزمن می داند که منجر به آسیب های جسمی و عاطفی می شود . در این وضعیت فرد دچار احساس ناکارآمدی، انزوا و شکست می کند .

کار مفرط نه تنها روی عملکرد حرفه ای شما بلکه روی عملکرد شخصی شما هم تاثیر منفی خواهد گذاشت . اما چطور از کار مفرط جلوگیری کنیم ؟  نشانه های کار مفرط چه هستند ؟
نوکو به این سوال پاسخ می دهد .

 

  1. همیشه بی انرژی هستید

وقتی بیشتر از توانتان برای کار زمان صرف کنید بدن شما علایم خستگی را از خودش نشان می دهد . در این حالت احتمالا باید تشخیص دهید که دیگر نای راه رفتن هم ندارید . اگر احساس می کنید باید کمی آهسته تر کار کنید یعنی شما کمی خسته هستید . اما اگر حتی فکر به کار حال شما را بد می کند دیگر وقت آن است از کار کردن دست بکشید .

  • راهکار :

کار را از زندگی شخصیتان جدا کنید . روزهای کاریتان را فقط در مکانی که در آن کار می کنید محدود کنید .این کار باعث میشود که برنامه ریزی کنید و کارها را به ترتیب اولویت و اهمیت در طی روز انجام بدهید . اگر انرژیتان به اتمام رسید کارهایی که از اهمیت کمتری برخوردارند می توانند تا روز بعدی صبر کنند .  🙂 . از زمان رسیدن به منزل تا خواب شبانه حتما زمانی را به تفریح و سرگرمیتان اختصاص دهید .

 

۲. در به خواب رفتن مشکل دارید .

کار مفرط به طرز عجیبی با بی خوابی شبانه ارتباط مستقیم دارد . در حالی که از فرط خستگی به رخت خواب می روید مغزتان شروع به پردازش اطلاعات روزانه می کند و خستگی این بی خوابی به روز بعدی هم منتقل می شود .

  • راهکار :

برای خالی کردن ذهنتان از مدیتیشن استفاده کنید . ذهن آگاهی راهی است برای آرامش فکر و بدنتان که منجر به یک خواب راحت می شود .برای مدیتیشن به راهنمایی نیاز دارید ؟ با نوکو همراه باشید . همین طور هزاران ویدیو و برنامه در این زمینه وجود دارند که با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید آن ها را پیدا کنید .

 

۳. کافئین را جایگزین خوابتان می کنید .

دیگر انرژی برایتان نمانده است اما همچنان باید کار کنید . ممکن است ده ها فنجان قهوه در طی روز بنوشید تا انرژی خود را حفظ کنید . تعداد زیادی از افراد به این منظور بارها قهوه می نوشند . متاسفانه قهوه یک راهکار موقت است و مشکل اصلی را حل نمی کند . قهوه مانند سیستم اعصاب مرکزی که حالت گریز-مقابله را فعال می کند عمل می کند . کافئین می تواند باعث حس خستگی ناپذیری ، تحریک پذیری ، نشانه های اضطراب و نشانه های جسمی مانند ناراحتی های گوارشی شود . ( قبلا یک ویدیو با عنوان تاثیر قهوه بر مغز منتشر کرده بودیم که بد نیست ببینید . )

  • راهکار :

قهوه کمتری بنوشید یا میان هر وعده فاصله بیاندازید . نوشیدن زیاد قهوه یک اعتیاد محسوب می شود . اگر میل یه نوشیدن شما را رها نکرد ، یک لیوان آب را جایگزین کنید . ( همینطور ما  یک ویدیو داریم با عنوان ساعت درست قهوه صبحگاهی که پیشنهاد می کنیم حتما ببینید . )

 

۴. فراموشکار شده اید .

کار مفرط روی تمرکز کردن شما تاثیر منفی می گذارد . هر چه در طی روز بیشتر کار کنید به همان اندازه مغز شما در بازخوانی اطلاعاتی که دارد دچار مشکل خواهد شد . ناگهان به خود می آیید و متوجه می شوید که در بیادآوردن کوچک ترین چیزها هم مشکل دارید .این فراموش کاری هم منجر به احساس نا امیدی و استرس در شما خواهد شد .

  • راهکار:

بهترین راهکار افزایش تمرکز ، خواب است . افراد بالغ به حد اقل ۷ ساعت در روز خواب نیاز دارند .اگر خواب کافی درید اما همچنان فراموشکار هستید به یک برنامه ریزی نیاز دارید . در یک سررسید یا تقویم  یا در مویایلتان کارهایی را که باید انجام دهید دهید بنویسید و عادت کنید که آن را چک کنید و کارها را ناتمام نگذارید .

 

 

۵. بیشتر از قبل بیمار می شوید .

همانطور که کار زیاد روی ذهن شما تاثیر می گذارد روی بدن شما هم تاثیر می گذارد . در استرس بودن احساس بسیار بدی دارد . این وضعیت که نشانه ای از اضطراب است باعث تپش قلب ، سردرد و سر گیجه ، درد قفسه سینه و افزایش سرعت ضربان قلب می شود . این استرس سیستم ایمنی بدن شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد .  مغز ما در واکنش به استرس با دستور به سیستم غدد درون ریز ، باعث ترشح کورتیزول می شود که سیستم ایمنی را کاهش می دهد . بله ! استرس بدن شما را در مواجهه با بیماری ها خلع سلاح می کند .

  • راهکار :

باز هم استراحت …

استراحت کردن باعث کاهش استرس و در نتیجه افزایش سطح ایمنی بدنتان می شود . اگر این امکان را ندارید راه های دیگرای برای این مسئله وجود دارد . مطمئن شوید قرص های ویتامین و مکمل به خصوص ویتامین های C و D که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر مستقیم دارند را مصرف می کنید . قرص های ویتامین را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید . اگر تشنه بودید کافی است که قرص ویتامین خود را در آب حل و میل کنید .

 

۶. زود از کوره در می روید .

کار کشیدن بیش از حد از خودتان همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم باعث افزایش استرس می شود که از علائم اضطراب است . اضطراب زیاد هم از دلایل افسردگی است . کار زیاد و بدون تفریح ممکن است منجر به احساس نا امیدی و گرفتاری در حالتی که در آن پایانی متصور نیست شود . این احساس می تواند باعث حالت زود رنجی و تحریک پذیری در شما شود  و همچنین باعث می شود که در روابطتان دچار مشکل شوید . ( یک ویدیو داریم به عنوان آیا استرس میتواند باعث مرگ شود؟ که قبلا در نوکو منتشر کرده ایم .)

  • راه حل :

کار از زندگی شما مهم تر نیست . همه تلاش شما برای داشتن یک زندگی راحت است . با کار زیاد این زندگی را از دست می دهید و بعد از سالها تلاش و بدست آوردن ثروت و موفقیت زیاد ، ممکن است که دیگر برای بهره برداری و لذت از نتایج این موفقیت ها دیر شده باشد . زندگی شخصیتان را در اولویت قرار دهید . شرکت در یک گروه ورزشی ، یک گروه مذهبی یا کار داوطلبانه در یک فعالیت خیریه می تواند در کنترل و بهبود خلقیات شما تاثیر بسزایی بگذارد .

 

۷. در حال وزن از دست دادن هستید .

اضطراب ناشی از کار زیاد منجر به تاثیر منفی در خورد و خوراک شما می شود . از نتایج این اضطراب درد معده است که باعث می شود افراد از خوردن بعضی وعده ها در طول روز خودداری کنند . بعضا افراد هم در طی کار مفرط فرصتی برای خوردن چیزی ندارند چون زمانی برای این کار اختصاص نداده اند و در بهترین حالت به یک میان وعده بسنده می کنند . ( یک ویدیو هم هست با عنوان اگر غذا نخوریم چه اتفاقی می افتد ؟ که پیشنهاد می کنیم حتما ببینید . )

افرادی که درگیر کار مفرط هستند ، همین طور معتقدند نباید زمان ارزشمندشان را با اختصاص زمان به پخت و پز غذا هدر بدهند . اگر چه خوردن فست فودها هر از گاهی می تواند جالب باشد ولی عادت به خوردن مستمر آن هم روی سلامتی شما و هم پولتان تاثیر منفی می گذارد .  غذای فست فود نمی تواند نیارهای غذایی بدنتان را تامین کند و این منجر به افزایش فشار خون و مشکلات قلبی می شود .

  • راه حل :

ساده است ، برای غذا خوردنتان وقت صرف کنید . برای آماده کردن ناهار فردای روز کاریتان وقت بگذارید . اگر برای خوردن صبحانه فرصت ندارید با آماده کردن لقمه های آماده از قبیل نان و کره و پنیر  و … آن را در سر کارتان میل کنید . برای فعالیت روزانه به حداقل ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کالری نیاز دارید ، پس میزان کالری مورد نیاز بدنتان را در طول روز تامین کنید تا بتوانید با انرژی کافی به کارهایتان برسید .

 

 

۸. احساس می کنید ازدیگران جدا افتاده اید .

افرادی که درگیر کار مفرط هستند در تعادل بین کار و زندگی روزانه شدیدا دچار مشکل هستند . زندگی کاری، روابط اجتماعی آن ها را روز به روز کوچک تر می کند.

در کارتان غرق شده اید و مدت ها زیر تل انباری از پروژه ها گیر افتاده اید . به خودتان که می آیید می بینید از آخرین باری که با شخصی وارد یک گفتگوی عمیق شده اید مدت زیادی گذشته است. مطمئنا در این مدت اتفاقات و گردهم آیی های زیادی را از دست داده اید و این به معنای کاهش سطح روابط اجتماعی شماست .

  • راهکار :

کار شما به همان اندازه مهم است که دوستانتان هستند . این به این معنا نیست که از زیر کار به هر بهانه ای در بروید و به دیدن دوستانتان بروید بلکه در اوقات فراغت وقتی را به دیدن و بودن با دوستانتان هم اختصاص بدهید . حق دارید که از یک قرار دقیقه نودی استقبال نکنید اما با یک تغییر کوچک در زمان می توانید این دیدار ها را مدیریت کنید .  دیدار با دوستان تنها یک تفریح نیست بلکه خاصیت درمانی هم دارد . باور کنید یا نه ، این مسئله به طرز عجیبی باعث کاهش افسردگی و اضطراب در شما می شود . همین طور این دیدار ها باعث می شوند بدانید که تنها نیستید و اینکه دیگران هم به اندازه شما مشکلات دارند و می توانید از حمایت آنها برخوردار شوید . زمانی که می دانید در زندگیتان چنین دوستانی دارید که از شما حمایت می کنند ، تحمل استرس ها و فشار های کاری ،برای شما راحت تر می شود .

یادتان باشد نکات بسیاری وجود دارند که نشان می دهد شما درحال کار مفرط هستید  و نیازی نیست که شما همه ی این علائم را داشته باشید که بدانید در حال این کار هستید . فقط یک یا دو علامت کافی است تا بدانید باید در این رویه تغییراتی ایجاد کنید . به علایمی که بدنتان نشان می دهد و تلاشی که برای بهبود این وضعیت می کند اعتماد کنید . شاید فکر کنید باید در در دنیای پر رقابت امروز برای پیشرفت باید بیش از حد کار کرد اما به ما اعتماد کنید ، در دراز مدت این استراحت و آسودگی است که شما را یک سر و گردن از بقیه بالاتر نگه می دارد و به این دلیل خوشحال تر هم خواهید بود .

شما چه فکر می کنید ؟ آیا ترفند دیگری دارید ؟ اگر در این زمینه تجربه ای دارید حتما در کامنت ها برای ما بنویسید . از شما متشکریم که ما را می خوانید .

 

 

 

View this post on Instagram

 

. 📽 در هنگام خواب چه اتفاقی برای مغز ما رخ میدهد؟ (در ۵ اسلاید ورق بزنید) . 🔴 انسان ها وقتی که می خوابند اتفاق های بسیار زیادی برای ذهنشان رخ می دهد. اما آیا شما می دانید هنگام خواب دیدن چه اتفاقی رخ می دهد؟ . 🔸نظر خود را در مورد این ویدیو با ما به اشتراک بگذارید. . 🌏 برای دیدن ویدیو های بیشتر از وب سایت نوکو دیدن فرمایید www.noko.ir . #متیو_واکر#مثیو_واکر#متیو#مثیو_واکر#متئو#خواب#خوابیدن#ریکاوری_بدن#فواید_خواب#خواب_شیرین#استراحت#احساسات#نوسان_احساسات#فراموشی_بعد_از_خواب#خواب_دیدن#رویا#رویا_دیدن#ذهن#مغز#نوکو#فرزند #فرزندپروری #بچه #کودک#خانواده

A post shared by NOKO (@noko.ir) on

2 نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *