تاریخ امروز:شنبه , ۲۵ آبان ۱۳۹۸
k,;,

 چگونه به والدین خود بگویید به اختلال اضطراب دچار هستید

 

قبلا در نوکو مقاتله ای تحت عنوان ۵ روش برای صحبت در مورد افسردگی با والدین  منتشر کردیم که خیلی با استقبال مواجه شد . در این مقاله قصد داریم درباره صحبت درباره اضطراب توضیح بدهیم .

پذیرفتن اضطراب , یک روند سخت و طولانی مدت است. مدت ها طول کشید تا وحشت زدگی و اضطرابی که به آن دچار بودم را قبول کنم. در نهایت , شما باید قبول کنید که به این احساسات دچارید و برای حل آن به کمک های حرفه ای نیاز دارید. گفتن این مسئله به والدین میتواند کار متفاوت و سختی باشد. نکته ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که نباید از اضطراب داشتن خجالت بکشید. در بیشتر مواقع , والدین میخواهند شما شاد باشید. برای گفتن این مسئله به والدین , بهتر است به نکاتی که در ادامه به شما توضیح میدهیم توجه کنید.

احساسات خود را توضیح دهید

زمانی که برای اولین بار به مادرم گفتم که به اضطراب دچارم , منظور من را متوجه نشد. من همیشه یک کودک عصبی بودم و مادرم فکر میکرد به این موضوع اشاره میکنم. نمیدانستم چطور منظورم را به او بفهمانم. بعد از اینکه احساسات و علائم اضطراب که در من وجود داشت را توضیح دادم , مادرم این مسئله را متوجه شد. توضیح این موضوع بسیار سخت بود و احساس میکردم روحم را به نمایش گذاشته ام. اما این کار باعث شد مادرم وجود اضطراب در من را درک کند. همه ی افراد اضطراب را تجربه میکنند , به همین دلیل باید سطح اضطرابی که احساس میکنید و بر زندگیتان تاثیر گذاشته را توضیح دهید. هر چقدر والدین شما بیشتر در مورد احساساتتان آگاه شوند , بیشتر میتوانند به شما کمک کنند.

نامه بنویسید

توضیح مستقیم این مسئله به والدین میتواند اضطراب شما را تشدید کند. به همین دلیل , میتوانید برای توضیح اضطراب به والدین خود از روش نامه نویسی اقدام کنید. در این روش , مطمئن میشوید که هیچ چیزی را از قلم نینداخته اید و همه ی نکاتی که میخواهید به والدین خود توضیح دهید را در نامه نوشته اید. من چندین بار از این روش استفاده کردم و سختی کار برای من ۱۰ برابر ساده تر شد. زمانی که همه چیز را از ذهن خود روی کاغذ مینویسید احساس سبُکی میکنید. بعد از نوشتن نامه آن را در جایی قرار دهید که والدینتان نامه را پیدا کنند. همچنین , میتوانید نامه را با صدای بلند برای والدینتان بخوانید یا از آنها بخواهید نامه را به صورت خصوصی بخوانند.

از مثال استفاده کنید

ممکن است والدین شما در مورد اضطراب یا بیماری های روحی زیاد مطلع نباشند و این مسئله را درک نکنند یا آن را نادیده بگیرند. برای کمک به آنها در درک اضطراب , موقع توضیح دادن این مسئله و تاثیری که بر زندگی روزمره ی شما ایجاد کرده از مثال استفاده کنید. زمانی که اضطراب شدید را تجربه میکردم , علائم فیزیکی مثل حالت تهوع , عرق کردن زیاد و فلج موقت در من ظاهر میشد. من در توضیح اضطراب به والدینم از این علائم استفاده کردم تا آنها متوجه شوند اضطراب چگونه بر من تاثیر گذاشته و به کمک نیاز دارم. علاوه بر این , میتوانید از این مثال ها استفاده کنید: ” گاهی اوقات اضطراب من به حدی شدید میشود که نمیتوانم در کلاس حضور پیدا کنم.” یا ” نمیتوانم از فکر کردم به میکروب ها دست بکشم و همیشه احساس میکنم کثیفم. بعضی از روزها دست هایم را ۲۰ یا ۳۰ بار میشویم تا کاملا تمیز شوند.” البته, لازم نیست همه چیز را به آنها بگویید. اما وضعیت خود را به والدینتان توضیح دهید تا آنها متوجه شوند اضطراب شما را از زندگی عادی و سالم دور کرده است.

همراه با یک دوست تمرین کنید

زمانی که میخواستم مسئله ی اضطراب را به والدینم توضیح دهم بسیار عصبی بودم و نمیدانستم از کجا شروع کنم یا چگونه این کار را انجام دهم. میخواستم این کار را اول با یک نفر دیگر تمرین کنم و برای انجام این کار به دوستانم مراجعه کردم. من برای آنها توضیح دادم که چگونه از ارتباط با دیگران در مدرسه دوری میکنم و دیگر نمیتوانم نسبت به آنها کم محلی کنم. صحبت با دوستانم بسیار به من کمک کرد و باعث شد بعضی از آنها هم در مورد اضطراب خود حرف بزنند. این کار اعتماد به نفس من را بالا برد , چون میدانستم حتی اگر والدینم واکنش منفی نسبت به من نشان دهند از سمت دوستانم مورد حمایت قرار میگیرم.

تسلیم نشوید

احتمالا بیش از یک بار باید با والدینتان صحبت کنید تا احساس کنید وضعیت خود را کاملا برای آنها توضیح داده اید. این موضوع طبیعی است و اشکالی ندارد. تسلیم نشوید , حتی اگر مدتی طول بکشد تا والدینتان اختلال اضطراب در شما را باور کنند و آن را بپذیرند. تاکید کنید که اضطراب روی زندگی روزمره ی شما تاثیر گذاشته و برای بهتر شدن نیاز به کمک دارید. همچنین, مقاله ها, برنامه های تلویزیونی و فیلم های زیادی در مورد اختلالات روانی مختلف تهیه شده است. تماشای این برنامه ها میتواند به درک این احساسات کمک کند.

امیدواریم این مقاله به همه ی افرادی که میخواهند در مورد اضطراب خود با والدین یا عزیزانشان صحبت کنند مفید باشد. موفق باشید!

 

نوکو (نوآوری کودک) پایگاهی برای آموزش والدین و کودکان در فضای مجازی است که با هدف ارتقاء دانش و فرهنگ صحیح پرورش کودک و با نگاهی آموزش محور با ارائه محتواهای با کیفیت با بیانی ساده و با استفاده از منابع علمی معتبر دنیا ، ایجاد شده است . فعالیت نوکو با تولید صدها ساعت ویدئو برای آموزش مطالب مورد نیاز والدین از دوره بارداری تا نوجوانی ، و همچنین آموزش و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان آغاز شده است .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *